Användarnamn: 
Lösenord: 
Registrera ny
Artiklar Artister Skivor / Media Evenemang Instrument Skivbolag  
Hem > Artiklar > Intervju: Covenant > Artikel

Artikel

Betyg

  10.0 / 10 (1 röster)
Rösta

Sök

Sök efter:

Sök i:
 

Intervju: Covenant

Intervju: Covenant

I samband med att Covenant gjorde sin enda Sverigespelning i år på Synthklubben i Göteborg, fick jag nöjet att göra en intervju med bandet. Stämningen var uppsluppen och skämtsam och ibland kom vi på lite sidospår. Håll till godo!

Hur fungerar det nya ”Covenant 2.0”? Har ni kvar era gamla rutiner eller har den nya uppsättningen förändrat vad ni gör på scen och i studion?
Joakim: Jag är inte säker på att vi någonsin hade någon rutin…
Daniel: Vi försöker ha lite mer slagverk på scen. Men det finns ingen rutin, vi bara samlas för att göra lite ”noise” och ha kul tillsammans.

Har det blivit svårare att fortfarande vara nyskapande och bryta ny mark i musikbranschen?
Joakim: Det har alltid varit svårt att bryta ny mark, men att vara nyskapande är inte ett mål i sig. Ibland känns det som man är ute på tunn is och då är det självkart måste man vara nyskapande för att inte drunkna.
Eskil: Jag tror vi var mer inriktade på att vara nyskapande tidigare i vår karriär, t ex när vi gjorde ”Europa” då vi helt frångick vårt ”Sequenser”-sound och hela tiden försökte gör nya saker istället, enligt vår vision. Men det finns så mycket bra musik nuförtiden och så mycket olika stilar, så jag ser det inte längre som mitt ansvar att bryta ny mark. Kanske är det dags att lämna det utforskande stadiet och bli mer traditionellt ”song writer”-inriktade och utnyttja vårt musikskapande till att uttrycka det vi vill på det sättet.

Berätta lite det nya albumet. Vad kan vi förvänta oss?
(Här blir bandet plötsligt väldigt hemlighetsfulla…)
Eskil:
Det är nog upp till varje lyssnare att bedöma. Förväntningarna kommer ju från deras eget medvetande…

Kommer det några nya singlar innan albumet?
Joakim: Ja, självklart!

När kommer det nya albumet att släppas?
Eskil: Det beror mycket på omorganisationen av vårt skivbolag, SPV. Så vi kan inte säga exakt när det blir.

Ni kommer att spela i USA och Tyskland i vinter. Blir det mer turnerade nästa år?
Joakim: Förhoppningvis, ja.
Eskil: Ja och för första gången ser det ut som om vi kommer att spela i Östeuropa. Rumänien, Kroatien… Jag har aldrig varit i Kroatien förut. Vad hette förresten stället där slipsen uppfanns? Vid adriatiska havet?

(Här spårar intervjun ut lite och jag får nu veta av Daniel Myer att det finns hela 80 olika sätt att knyta en slips på. Eskil visar därpå sin iPhone-applikation med animerade slipsknytnings instruktioner, för att sedan googla efter slipsens ursprungs ort…).

Hur går det för sidoprojektet Cement?
Eskil: Ja, det är ju mitt projekt som jag har hållit på med i några år. Jag kommer ha en show i Utrecht till våren och skivor kommer inom kort.

Covenant har nu funnits i över 20 år. Vilka är era bästa minnen från er karriär?
Eskil: Millennieskiftet i New York! Vi hade haft en jättebra konsert (på The Batcave, reds amn) och bestämde oss efter showen att ta oss till Times Square. Det var bara c:a tio kvarter bort. Naivt, kanske… Vi var inte de enda som fått samma ide… Det var så fullt med folk att vi inte kom närmare än typ åtta kvarter. Och jag kramade en polisman! Hahaha!
Joakim: Jag har det på ett foto, faktiskt.
Eskil: Men det har varit många bra resor, men också mycket svårigheter… Den ryska turnén 2007 var fantastisk! (se ”In Transit”-dvd:n, reds anm)
Joakim: Det var något man bara gör en gång i livet…

(Jörgen, Covenants manager, inflikar att han gärna vill slippa en liknande resa i framtiden…)

Eskil: Men vi planerar för en rysk turne igen, men bara sex spelningar den här gången.
Joakim: Ett av de bästa minnena jag har, var från vår första Tysklandsturné tillsammans med Daniels andra band, Haujobb. Vi skulle spela i Chemnitz och dagen innan spelningen var vi ute efter ett nytt bälte till min scenkostym, eftersom det första var borta. Vi behövde hitta en affär där de sålde millitärkläder. Det var första gången vi var i gamla Östtyskland och vi gick genom Chemnitz, samtliga klädda i kostym med vit skjorta och svart slips. Alla bara tittade på oss – hela vägen. ”Fan vad skumt”, tänkte vi. ”Vad är det de tittar på? Har de inte sett folk i kostym förr?” Och så kom vi till den här millitäraffären, som hette ”Pitbull Deutschland”, och där de var supersnälla mot oss och vi hittade det vi letade efter. Vi tyckte det var kul och sa: ”Vi spelar här i kväll, vill ni komma?” Sen gick vi tillbaka till spelstället och där mötte vi Daniel. Vi berättade om vår promenad genom stan och han sa: ” Är ni helt j**la korkade? Och vi sa: ”Vadå, vad menar du?” Och han sa: ”Vet ni inte att skinheadsen är klädda på det sättet här?” Och vi sa typ: ” Oh nej! Vi har ju precis bjudit in de där typerna…” Hahaha!!

(Här avbryter Eskil med att upplysa om att han nu tagit reda på att slipsen faktiskt uppfanns i Dubrovnik och att den var en del av deras militäruniformer på 1800-talet, varpå Joakim brister ut i ett gapskratt).

Joakim fortsätter: Men jag älskar den historien och som tur var kom de aldrig till vår spelning. Men du (Daniel) var så arg på oss!
Daniel: Ja, för jag är inte någon fan av neonazis…
Joakim: Nej, självklart. Men vi hade ingen aning…

Att vara ute på turné måste vara en rätt extrem upplevelse. Hur gör ni för att återgå till vardagen efteråt?
Eskil: Det är faktisk mer så att man inte planerar så mycket för turnén, utan man planerar för att komma tillbaka. Det är ju inte så att man förväntar sig ovationer när man gör frukost när man kommer hem…
Joakim: Ett ägg till, ett ägg till! Hahaha!

Finns det några planer på att återutge ”Synergy live”–videon på dvd?
Eskil: Definitivt! Och jag har även planer på att ge ut annat gammalt material på dvd, som t ex våra första konserter…
Joakim: OH, MY GOD! Tänker du verkligen göra det...? …Jag tror jag har det materialet…
Eskil: Ja, någon av oss har det materialet… Men vi kanske inte tar just de absolut första, utan de som finns avbildade i bookletten till ”Dreams of a Cryotank”. Högtalarna där är från en livekonsert. Men jag menar, ljudet på ”Synergy”-videon är helt uselt.

Jag håller med, ljudet är kass…
Eskil: Jag tänkte lägga på ljudspåret från CD:n istället.
Joakim: Det är faktiskt inte det riktiga soundtracket på videon, utan bara kameraljudet.

Vad hände med de demospår till Skyshaper som fanns på hemsidan som inte kom med på skivan? Jag tänker på bl a ”Ignorance and Bliss” och ”Tractor”…
Eskil: Flera av våra gamla låtar har vi jobbat med jättelänge; ”Bullet” är ursprungligen från 1994, så en del av de låtarna kommer nog visa sig så småningom… Jag menar, det finns ett rätt tillfälle för allt. Man vet med sig att vissa låtar kan bli nåt, som ”Bullet” t ex. Vi gjorde säker hundra låtar innan vi släppte vårt första album. Melodin i ”Greater than the sun” är från en låt från före vårt första album. Och jag tror inte någon av de där demospåren vi hade på hemsidan tog sig till ”Skyshaper”…

Jo, en: ”The Men”…
Eskil: ”The Men”, ja, men jag vill ju inte avslöja för mycket i förväg… Hahaha! Men jag håller reda på alla låtar. Ibland bara i huvudet, men jag går ofta igenom våra gamla demoinspelningar. Melodin till ”Invisible and Silent” var t ex bara en samling Cubase-filer som inte var en färdig låt. De var inte ens renderade till audioformat. Jag lyssnade på dem och tänkte ”wow, det där var intressant, vad skall vi göra med det?”. Första iden var att göra en sorts technoversion av den, men Jacob Hellner (producenten på ”Northern Light”) tyckte vi skulle ha ett sound mer likt klassisk musik på den.

Jag tycker den blev oerhört kraftfull och vacker…
Eskil: Ja, och den är vacker att sjunga också. (Eskil ger ett sångprov…) Vi hade en hel symfoniorkester till vårt förfogande och man tänkte ”det här är helt galet”! Och Jacob var som ett barn i en godisaffär. Man märkte att han gillade att spendera pengar på ”big stuff, big orchestra”. ”Yeah!”
Joakim: Det jag särskilt minns med de sessionerna var att vi egentligen skulle ha haft en med thereminspelare, med det gick inte. Men den extra trummisen, som medverkade på många av låtarna på skivan, kunde spela på såg och det låter ju ungefär likadant. Man får ju ut olika oktaver genom att böja sågen olika mycket och det är väldigt svårt. Han spenderade två timmar till att försöka få till det ljudet vi ville ha, men lyckades aldrig. Efter ett tag blev han skitsur och lämnade stället helt enkelt. Vi försökte spela på sågen själva, men att ens få den att böja sig var jättesvårt… Så vi fick ge upp det och vi använde synthesizers istället…

Publicerad: 2009-12-09
Författare: Johan Wejedal
Fotograf:

Kommentarer

Skriv kommentar

Reklam

Har du cancer

Radio Virus

synth.nu | Kontakta oss | Medarbetare | Om cookies | Regler | Statistik