synth.nu
Artiklar Artister Media Evenemang Skivbolag Forum  
Hem > Forum
Gå till tråd: FöregåendeNästa
Gå till: ForumlistaMeddelandelistaNytt ämneSökLogga in
Rasist i Elegant Machinery!
Postat av: knarr (IP-loggad)
Datum: 2006-09-19 15:33

Upptäckte en välkänd nuna i nyhetsbruset från valet... Richard Jomshof från Elegant Machinery representerar Sverigedemokraterna, och gjorde ett flertal intervjuer för partiet!

Har läst rykten om nazister i EM tidigare, men då hört att det var en medlem som hoppade av ganska så tidigt i bandets karriär. Men Herr Jomshof var väl om jag inte minns fel med på Arvika ifjol!

Bojkotta!!

Re: Rasist i Elegant Machinery!
Postat av: Friherren (IP-loggad)
Datum: 2006-09-19 15:36

Varför bojkotta? Hans politiska åsikter har ju inget med EM att göra. EM är ett opolitiskt band liksom de andra 2 i bandet.

Postat av: fulhund (IP-loggad)
Datum: 2006-09-19 18:27

va ska man säga,SD försöker väl att vara seriösa men man undrar ju.
fick reklam från SD ett papper med allmän info+ett papper som handlade om
invandringen så det är inte så svårt att räkna ut vad deras politik går ut på.
jag blir bara förbannad när man läser om dom.
dom borde nog läsa på lite mer om hitler och hans nazist polare,om dom nu kan läsa.
som tur är så drar väl inte EM in så mycket pengar så att richard får något över till
sitt arbete i SD utan dom går åt till att göra nya skivor.
så jag tror att vi med gott samvete kan fortsätta köpa deras sjukt bra skivor.
'[www.aftonbladet.se]'

Postat av: Melkevik (IP-loggad)
Datum: 2007-05-03 06:41

Helt ointressant vilka åsikter dom har.
Jag är vänster och gillar en del nationell musik.
Skönt att musiker än idag vågar stå för icke "politiskt korrekta" åsikter.
Trodde detta var ett forum för synthmusik…

Postat av: Nils (IP-loggad)
Datum: 2007-12-14 16:25

Instämmer med melkevik. privat får de väl ha vilka åsikter de vill..skulle vara intressant att veta vilka åsikter de andra bandgrabbarna har privat.

Postat av: lillezynth (IP-loggad)
Datum: 2008-03-15 00:39

Det var värst!!!
Folk från extremhögern i zynthpop.
Och jag som trodde att folk inte hade en anledning att klaga.
Vad blir nästa sak?feminister i AFA,veganer på Max eller Punkare utan lim eller mäsk.

Postat av: Blopper (IP-loggad)
Datum: 2009-01-27 08:19

Jag håller inte med om att ett band är opolitiskt om dess medlemmar är politiskt aktiva. EM-Richard är ju samma person som SD-Richard.
För min egen del har jag bojkottat Elegant Machinery i många, många år sedan jag uppmärksammat att Richar Johansson (numera Jomshof) var Sverigedemokrat.
Vär att notera är att vi inte pratar om lösa sympatier ifrån Jomshofs sida utan om att han ingår i Sverigedemokraternas partistyrelse och är chefsredaktör samt ansvarig utgivare för den främlingsfientliga partitidningen SD-kuriren.
Så länge som de övriga i Elegant Machinery inte tar offentligt avstånd från Richard Jomshofs åsikter och sparkar honom ur bandet kommer min bojkott att fortsätta. Det innebär att jag inte köper deras skivor, lyssnar på deras musik eller besöker konserter/festivaler/klubbar där Elegant Machinery medverkar.

Datum: 2009-01-27 11:28

Besök gärna '[embojkott.bloggsida.se]'

Postat av: Kanna (IP-loggad)
Datum: 2009-01-27 20:40

Folks politiska åsikter diskuterar vi inte här. Här håller vi oss till diskutera musik!

Henrik Kanatidis, synth.nu

Datum: 2009-01-28 09:56

Beskrivningen av forumdelen Bandsnack är "Diskutera synthband och grupper samt deras musik." Jag hävdar med emfas att denna diskussion väl faller inom dessa ramar.

Elegant Machinery är en grupp bestående av tre personer som skapar synthmusik. Jag bojkottar Elegant Machinery, något som jag inte är ensam om att göra. Jag har bara förklarat varför jag bojkottar dem.

Datum: 2009-01-28 12:46

Som du själv skriver så består EM av tre personer som gör synthmusik. Så länge de inte ägnar sig åt att göra "vit makt"-synth, något som vi i så fall hade tagit kraftigt avstånd från, så ser jag inget intresse i att diskutera bandmedlemmarnas politiska preferenser.

Datum: 2009-01-28 13:48

Jag skrev ett inlägg i den avsomnade diskussionen om bojkott av Elegant Machinery. Jag diskuterar inte någons politiska åsikter. Var och en får tycka och tänka vad den vill. Det är en självklar demokratisk rättighet. Precis som att det är en rättighet att med demokratiska metoder ta avstånd ifrån det som man ogillar.

Datum: 2009-01-28 18:42

Diskuterar någons personliga åsikter är just vad du gör i ditt inlägg daterat 2009-01-27 08:19 där du skjuter in dig på att han sitter med i SD:s styrelse samt är ansvarig utgivare för SD-kuriren och att detta ligger till grund för din bojkott av bandet. Om det inte är att diskutera någons politiska åsikter vet jag inte vad det är.
Sedan Jomshof gjort sig ett namn inom SD har Robbe och Johan i ett flertal intervjuer sagt att de inte diskuterar politik inom bandet utan fokuserar på musiken när de träffas. Robert Enforsen har dessutom en fru som är invandrad från Ryssland och om detta har Jomshof sagt att han tycker att det är helt OK.

Postat av: woundedknee (IP-loggad)
Datum: 2009-10-31 15:17

Vad killen har för politiska åsikter är väll inte så toknoga. Vaddå...han behöver ju inte vara rårasist bara för att han är med i SD. Grejen är att det är så otroligt politiskt inkorrekt att vara högeranhängare. Hade han varit vänster och hyllat Castro eller Lenin eller något så hade han varit cool. Just det där kan irritera mig nått fruktansvärt. Varför måste alla musiker eller "artister" vara vänster för att accepteras...
Fortsätt lyssna på EM. I dessa tider med "dansbandskamp" och "idoluttagningar" så är det ju egentligen underbart att det fortfarande dyker upp bra synthmusik...

Postat av: Benji (IP-loggad)
Datum: 2009-10-31 23:16

Borde inte musiken stå utanför politiken så länge det inte handlar om ett band som använder sin musik för att föra ut sina politiska åsikter? Om något är rasistiskt är det väl att inte aceptera andras åsikter hur smarta eller korkade de än må vara. Bara för att en människa har en åsikt jag avskyr innebär det inte att han inte kan ha sidor jag skulle kunna gilla. För att ta ett exempel. Jag frågar inte vilka värderingar en elektriker har innan jag släpper in honom i min lägenhet om han behöver göra ett jobb till mig. Som elektriker kan han vara mycket duktig. Elektrikern kanske privat är värsta nazisten men det gör ju inte honom till en sämre elektriker så länge han skiljer på jobb och sina politiska värderingar. Det innebär dock inte att jag försvarar honom för vad han gör när han inte är elektriker eller att jag skulle bjuda hem honom som privat.

Postat av: diskodik (IP-loggad)
Datum: 2009-11-07 00:43

Vilken makalöst dravel - för det första så har både Robert, Johan OCH Rickard i ett flertal intervjuer sagt att Elegant Machinery inte är ett politiskt band och för det andra så tycker jag man verkar ha verkligt allvarliga problem med demokratibegreppet om man tycker att Rickard ska kickas ur bandet bara för att han hyser vissa åsikter.

Säg i stället att han skriver dåliga låtar eller att han slår sin fru eller att bandet borde försöka ta sig ur 80-talsträsket - men att försöka få andra att bojkotta ett band för att en av medlemmarna har åsikter som man själv inte delar luktar i alla fall i min värld fascism långa vägar!

Skulle jag sluta lyssna på band med medlemmar som inte tycker likadant som jag skulle det bli väldigt tyst här hemma - det kan jag lova!

Kom igen nu, det handlar om popmusik - inte politik!

Postat av: woundedknee (IP-loggad)
Datum: 2012-01-25 00:12

Vad kokar EM ihop för något nu egentligen. På deras hemsida står det att dom skulle släppt en skiva i slutet av förra året. Varför är det försenat?? Tar Jomshofs politiska uppdrag för mycket tid??
Nån som vet??

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.
This forum powered by Phorum.
synth.nu | Kontakta oss | Crew | Om cookies | Regler