synth.nu
Artiklar Artister Media Evenemang Skivbolag Forum  
Hem > Forum
Gå till tråd: FöregåendeNästa
Gå till: ForumlistaMeddelandelistaNytt ämneSökLogga in
Gå till sida:  12Nästa
Aktuell sida:1 av 2
Goth?
Postat av: Qqq (IP-loggad)
Datum: 2004-10-26 15:38

När uppkom gothen egentligen? Växte den fram samtidigt som synthen eller den kommer från en helt annan genre? Där har jag faktiskt ingen koll. Hjälp!

Re: Goth?
Postat av: Gustav (IP-loggad)
Datum: 2004-10-26 16:06

Den kom senare än synth och via postpunken ca 79 när bauhaus släppte Bella Lugi´s Dead.

Postat av: sandra (IP-loggad)
Datum: 2004-10-26 18:28

Goth är svårt att förstå sig på.. vissa säger att det är det ena och vissa det andra.

Postat av: Ligufi (IP-loggad)
Datum: 2004-10-28 23:24

Jag har heller inte fått någon klarhet på det här med Goth. Någon kunnig som kan informera oss ovetande här?

Datum: 2004-10-29 08:11

Jag har fått många olika svar.. vi får väl se om någon upplyst människa kan ge ett svar som tillfredsställer min frågande gothsida smiling smiley

Postat av: esrange (IP-loggad)
Datum: 2004-10-29 23:22

Vad jag har hört från mina svartrocks-kompisar så kommer goth från post-punken på 80-talet och det är även det som jag har hittat på olika sidor på nätet (kommer tyvärr inte ihåg någon adress nu) men jag tror faktiskt att man kan få svar på frågan i FAQ:n som finns i goth-forumet på helgon.net smiling smiley Någon kan väl läsa där och skriva ett kort svar här? smiling smiley

Sen om vi ska vara petiga så heter bauhaus-låten "bella lugosi is dead" (inte "bella lugi") winking smiley och bella lugosi är en gammal kändis (skådespelare, operasångare och annat om jag inte minns fel) smiling smiley

//esrange

Postat av: Niklas (IP-loggad)
Datum: 2004-10-30 11:00

Bela Lugosi är en gammal skådespelare (1882-1956) mest känd för att ha spelat Drakula i en av de första produktionerna.

När det gäller Goth känns det som om det typiska kännetecknet för det är någon sorts vampyr eller dödstema och ockultism. Sen är väl musiken oftast åt synth/New Wave/Metal-hållet eller vad man ska säga.

Postat av: Ligufi (IP-loggad)
Datum: 2004-10-30 13:40

Inte så mycket att bidra med men... '[www.susning.nu]'

Postat av: Magnus (IP-loggad)
Datum: 2004-11-17 01:22

Har inte lyckats verifiera det, men termen skall ha förekommit först åren '82 - '83 för att beskriva publiken och musiken på klubben Batcave. Till skillnad från "New Romantics" på Blitz dominerade svart, lack och läder. Musiken skall ha varit mer åt postpunkband som Bauhaus, Siouxsie and the Banshees och "industri" såsom Fad Gadget, Cabaret Voltaire mm.

I sverige började begreppet användas i början på '90-talet. Enligt en närstående källa kallas i england alla som lyssnar på synt, depprock mm. och klär sig därefter för "goths".

Här hemma förknippas goth med en relativt specifik klädstil snarare än musiksmak. Men det är klart, Sisters of Mercy anses väl bland de flesta vara husgudar och ledstjärnor.

Datum: 2004-11-17 21:53

du benade ut det där ja.. men det känns fortfarande flummigt. det är lite synd att vissa genres flyter ihop - till slut kan man inte definiera dem

Gå till sida:  12Nästa
Aktuell sida:1 av 2

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.
This forum powered by Phorum.
synth.nu | Kontakta oss | Crew | Om cookies | Regler