Ferrochrome - "Medusa Water"

ALBUM     Gustaf Hull     2017-08-13

6/10

ELECTRONIC / SYNTHPOP / ALTERNATIVE

Välproducerad otydlighet som låter bra, men inte lyckas gå ner på djupet.

Ferrochrome är ett nytt projekt av Dirk Krause (Armageddon Dildos, DKDENT & Retro Adapter) från Düsseldorf och Aidan Casserly (Empire State Human, KuBO) från Dublin. Dirk Krause står för musiken och Aidan Casserly för sången. Låter det som en intressant kombo? Jo då, det är det väl. De har lyckats få ihop tio låtar som är allt annat än kopior av varandra. Frågan är om det kanske inte blev lite väl spretigt?

Inledningen är riktigt stark. ”The City” och ”One Million Cries” är bra låtar. Driven synthpop som andas OMD. Tredje spåret ”Who Are You?” är ett tvärare kast och fortsättningen är sedan lika brokig. Personligen går jag mest igång på ”Under The Tongue” som är ren balsam för själen. För den som genom Dirks medverkan hade hoppats på hårdare tongångar, så blir det tyvärr aldrig hårdare än i ”Fighters In A Cage”, men den duger gott. Då stör jag mig desto mer på bossanova-inledningen i ”Medusa Water”. Känns udda i sammanhanget.

Produktionen är det som håller ihop albumet bäst och låter genomgående väldigt bra. Det är också värt att lyfta Aidans röst. Bra klang och en teknik som närmast liknar orientaliska wailningar.

I pressreleasen beskrivs Medusa Water som ”det perfekta soundtracket för sommaren”. Det vet jag inte. Jag skulle säga att det snarare är en brokig mix av hyggliga låtar för alla årstider. Efter åtskilliga lyssningar är jag inte enig med mig själv om det står för bredd eller bara otydlighet. Jag vet bara att jag zappar rätt friskt mellan låtarna och kontentan blir att jag mest känner mig rastlös. Kanske är det för att jag saknar något som riktigt går på djupet, men Medusa Water är ett klart lyssningsvärt album.