Intervju med Sad Devotion

"Idéer finns det gott om. Allt bygger på att folk ska vilja lyssna."

Efter en kort, men intensiv karriär blev det tyst från svenska Sad Devotion. TIlls nu. Genom samarbetet med Tobias Isaksson (Azure Blue) hittade projektet ny energi och i slutet av förra året kom första släppet på över 10 år. Men vad tände frontmannen Gustafs gnista att väcka projektet till liv och hur ser planerna ut framåt?

 

Så, vem eller vad är Sad Devotion?

Sad Devotion är mitt, Gustafs, gamla projekt - eller kalla det band - inom elektronisk pop som hade viss framgång runt 2006–2009. Efter att jag var med på hyllningsplattan till Page ”Tiden Går”, så lade jag projektet på is där runt 2010. Men så blev jag och Tobias Isaksson, Azure Blue, goda vänner och efter att vi hade känt varandra en tid spelade jag några gamla låtar och demos. När han hörde ”Where Are You” så ville han både producera och ge ut den på sitt bolag Future Sound of Stockholm. Skitkul! Och nu är vi här!

 

Du har ju funnits i syntcommunityn i massor av år. Hur kommer det sig att du nu tog steget och börjar släppa egen musik? Du tänkte att om Neil Tennant kunde ta steget från musikjournalist till popstjärna så kan jag det också?

Haha, nej så där har jag aldrig tänkt. Men jag tycker det verkar som många inom synth-Sverige är samma personer, eller? De som har en klubb har även ett band eller blogg känns det som.

I övrigt lite ”hönan eller ägget” skulle jag säga. Det var väl snarare att göra musik som lett mig vidare, så steget var tagit för länge sedan. Annars känns tajmingen rätt just nu och jag är peppad.

 

Vad är historien bakom låten ”Where are you”? Den är ju dedikerad till ”Minnet av en sann vän”.

Ah, jag förstår att du sett videon där den texten är med. ”Where Are You” handlar om att behöva ta beslutet att avliva sin hund. Den som har ett husdjur förstår nog exakt den känslan. Husdjurs liv är korta och de blir väldigt nära vänner. Att sedan skiljas åt är plågsamt, så låten är tillägnad en hund som jag saknar helt enkelt.

 

Berätta lite om hur Sad Devotion arbetar i studion och vilka är dina favoritverktyg/syntar?

Gustaf: Jag komponerar de flesta låtarna på piano eller med ett ganska rakt synthljud. Jag jobbar sedan fram en demo på hur jag tänker låten. Hur slingor och melodier ska låta där U-he Diva är min bästa vän. Efter det lägger jag sång. Sedan tar Tobias vid.

 

Tobias Isaksson: Gurra är väldigt bra på att fånga kärnan av sina låtar med ljud. Vi bor i olika städer så han skickar sin demo och jag har använt nästan allt han skickat men bytt ut trummorna mot min ständiga trummaskin från Oberheim. Shout out till Claes Björklund för alltid tacksam för allt han lärt mig om synthar och trummaskiner. Sen har jag och Gurra en så nära relation att jag vet att han inte kommer att använda något sämre än U-he Diva. Normalt använder jag den för demos, men här har vi så bra grunder från Gurra att jag inte behöver ta nästa steg och köra genom min analoga setup. Det ska ju främst kännas Sad Devotion. Däremot kan jag rekommendera Kazrog True Iron på massa spår för lite analog feel när man skickar filer som man älskar. Den färgar utan att ta över. På remixen har jag däremot tagit fram helt analogt för där är det ju Azure Blue det blev Minilogue XD. Sen har jag lekt lite mer Softubes 101-klon och gjort svepningar med lite olika synthar. Sen sjöng jag ju lite också. Processing är gjort nästan uteslutande med Plugin Alliance och Universal Audio-pluggar!

 

Du bor ju i Norrköping, hur ser syntscenen ut där?

Det finns faktiskt en klubb – Nemcom – som har funnits i typ 30 år med ett gäng tappra eldsjälar som har en community med olika event. Den lever vidare och det är grymt. Sedan vill jag framhålla att Norrköping i övrigt har ett brett musikliv med artister, producenter och även föreningar som ger goda förutsättningar att kunna skapa musik.

 

För oss som har fått mersmak, vad händer härnäst med Sad Devotion?

Mer låtar! Singeln har landat bra och jag är jättetacksam över alla som har uppmärksammat den. Men fokus just nu är att få klart fler låtar. Vi måste ju få ihop till ett fett live-set!
Först ut blir det en till maxi, men sedan hoppas jag att det kan bli en EP eller förhoppningsvis helt album. Idéer och underlag finns det gott om. Allt bygger på att folk ska vilja lyssna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Text: Erik Ångman        2024-01-13

 När han hörde ”Where Are You” så ville han både producera och ge ut den på sitt bolag Future Sound of Stockholm. Skitkul!

Och nu är vi här!

Men fokus just nu är att få klart fler låtar. Vi måste ju få ihop till ett fett live-set!

På remixen har jag däremot tagit fram helt analogt för där är det ju Azure Blue det blev Minilogue XD.

COPYRIGHT (C) 2023