Jag har, om sanningen skall fram, inte följt Apoptygma så värst intensivt under åren, så jag kan föreställa mig att die-hard fansen kanske är lite mer överraskade och tveksamma än vad jag är över detta tilltag, där de senaste årens rockigare sound är helt utbytt mot ett rå-analogt elektoniskt dito, där de flesta spåren har en speltid på över sju minuter och saknar sång (dvs, alla utom bonuslåten "U.T.E.O.T.W - extended version"). Och det låter riktigt bra! Albumet fungerar utmärkt som ett mentalt soundtrack för din fantasi och bjuder på en lika varierad som arpeggioindränkt resa i den syntetiska rumtiden. Bland mina favoriter kan nämnas "For Now We See Through A Glass, Darkly", "The Devil Pays In Counterfeit Money" och "U.T.E.O.T.W". Näst sista spåret, "Rhein Klang", bjuder på en överraskning och är dels mycket mer synthpop än de övriga låtarna och dels även innehåller lite gitarrkomp som omväxling.

På CD:n är artistnamn och albumtitel i from av ett klistermärke på plastetuiet och typiskt nog hade posten i all sin välvilja därför omsorgsfullt knäckt etuiets framsida på skivan jag fått att recensera. Hatar inte ni också när det händer? Man vet direkt att man aldrig kommer att få loss märket oskadat om man vill föra över till på ett nytt etui... Som tur är har Apoptygma tänkt på denna lilla eventualitet och bifogar ett till oanvänt klistermärke inuti bookletten. Höga good-will-poäng på den gesten.

Detta är alltså en helt lysande skiva, så varför i hela världen har jag då inte gett den allra högsta betyg? Jo, även om jag verkligen gillar det jag hör så känns det dels lite grann som man redan hört denna typ av musik förr (så den där ultimata wow-känslan infinner sig inte riktigt till 100% för mig) och dels för att Göteborgselektronikerna nyligen släppt en skiva (Nattrafik), där de faktiskt (enligt mig) gör samma grej ännu lite bättre...

Stefan Groth hoppar av popularitetstävlingen och gör som han själv vill. Låtar från skivorna Stop Feeding The Beast, Videodrome och Xenogenesis får sig här en ordentlig re-make och återuppstår som experimentella analoga ambient/instrumentalsynth-stycken i samma anda som 70-talets synthpionjärer Jean Michel Jarre, Tangerine Dream, Kluas Schulze och Vangelis och även i viss mån Kraftwerk, Neu! och La Düsseldorf.

SYNTH POP / FUTURE POP / EBM / SYNTH ROCK

Apoptygma Berzerk -

"Exit Popularity Conte"