Agent Side Grinder

– ”REMA/X”

ALBUM     Gustaf Hull      2020-10-28

7/10

ELECTRONIC / ALTERNATIVE / POST PUNK

Det tillhör verkligen ovanligheterna att jag recenserar remixalbum. Och lika ovanligt att det ens kommer något vettigt remixalbum att recensera ska sägas, men REMA/X förtjänar verkligen lite extra uppmärksamhet.

Agent Side Grinders album A/X från förra året valde jag lika tveklöst då som nu till 2019 års bästa album. Agent Side Grinder bevisade att det fanns ett liv efter döden. Ja, eller i alla fall en rejäl omorganisation i bandet. Inte minst med nye sångaren Emanuel Åströms entré i bandet och som gjorde en strålande insats. Även om konceptet kastades om rätt ordentligt så blev det ändå väldigt bra. Läs min recension om detta gått dig helt förbi – för annars blir den här recensionen rätt platt.

Tretton spår presenteras och håller över lag hög kvalitet. Det verkliga fyrverkeriet bjuder dock Ash Code, Antipole, Adsol och Tobias Bernstrup på. Låtar som nästan kan ses som nytolkningar snarare än remixer. Versioner som ger de magiska ”Inner Noises”, ”In From The Cold”, ”Allisin Sane (no 2)” och ”Stripdown” ny färg och det skänker mig stor glädje eftersom jag slitet just de låtarna extremt hårt senaste 1,5 året.

Det finns även med en helt ny låt som inte är en remix. Den heter ”The Archives” och är tidigare outgiven. Riktigt bra, lugn låt ska säga som lyfter helhetsintrycket.

Sedan är det som alltid med remixplattor – det kommer en del remixer/tolkningar som inte tillför så mycket även om de är bra gjorda. De finns också här, men väger rätt lätt mot riktigt tunga tolkningar som de låtar ovannämnda akter presenterar. Det här är ett bra släpp i väntan på ännu mer nytt från agenterna.