Cryptic Scenery – "Isolation & Surveillance"

EP    Henrik Kanatidis   2016-05-17

7/10

ELECTRONIC / HYPNOTIC NEW WAVE / DRONE / AMBIENT

Till en början hade jag extremt svårt för att hitta en vettig infallsvinkel när jag skulle recensera Cryptic Scenerys Isolation & Surveillance. Det lät absolut inte som något som jag aldrig hört förut, snarare tvärtom, men vad?

Efter att ha lyssnat på Cryptic Scenerys två tidigare album gick det upp ett ljus: Graham Lewis! För er som inte vet vem Graham Lewis är så är han bassist i punk/post-punk-bandet Wire men han har även gjort saker på egen hand under namnet He Said och Halo, under namnet Dome tillsammans med sin bandkamrat i Wire Bruce Gilbert och tillsammans med Bruce och Mute-bossen Daniel Miller i bandet Duet Emmo. Grahams dotter Klara Lewis är för övrigt aktuell med eget material, något som vi uppmärksammar i vår intervju med Andreas Tilliander.

Isolation & Surveillance innehåller 13 spår, och även om det finns vissa skillnader mellan dem så vill jag inte kalla dem för låtar, det handlar snarare om olika ljudlandskap. Det är lekfullt samtidigt som det är dystopiskt vilket kan låta motsägelsefullt. Christian H. Sötemann, hemmahörande i Bremen i Tyskland, som är den som ligger bakom Cryptic Scenery är inte rädd för att ta ut svängarna. Det finns vokala inslag men inte i den klassiska varianten vers-brygga-refräng-vers-refräng, Christians röst mässar snarare lite här och där, röstmässigt låter han dessutom lite som Graham Lewis viket antagligen var det som fick mig att känna att jag hört det förut.

Vill du ha mörker istället för den gassande solen ute så är det här något för dig. Sätt dig i ett mörkt rum, ta på dig hörlurarna och dra igång Isolation & Surveillance så har du ett perfekt soundtrack.