The Deer Tracks - "Undersvik"

ALBUM     Gustaf Hull     2017-01-08

7/10

ELECTRONICA / ALTERNATIVE

Här har vi ett band som jag följt sedan deras första demo. Duon bestående av David Lehnberg och Elin Skeppstedt har nu gett sig ut på ännu en musikalisk känsloresa i ett elektroniskt landskap av melodier och vemodiga stämningar.

Svenska duon The Deer Tracks är kanske inte det mest välbekanta namnet trots deras cirka tioåriga karriär. Tyvärr, för de är värda mer uppmärksamhet. Men å andra sidan är det väldigt smal musik där lyssnare med ”isländska öron” oftare brukar vara bekanta med deras diskografi. Faktum är att de nog har haft större framgångar ute i världen med flertal turnéer på meritlistan. Deras debut ”Aurora” 2008 står sig än, men jag gillar hela deras katalog som alltid påvisat utveckling.

Med åren har de akustiska inslagen tonats bort, och på Undersvik har The Deer Tracks landat närmast helt i den elektroniska ljudbilden. Sedan kan du fortfarande njuta av att höra Elin Skeppstedt spela såg.

Undersvik bjuder på 10 sköna låtar i olika stämningar. Alla med tilltalande längder från tre till knappt fem minuter. Det tycker jag är ett smart sätt av bandet att begränsa sig för att göra lyssningen mer tillgänglig. Speciellt när det handlar om så pass intelligent och artistisk musik som The Deer Tracks skapar. Och som sig bör är det exakt så komplicerat och pretentiöst som jag vill uppleva bandets musik. En fragmenterad ljudbild som twistas med elektroniska ljud, sköna stämningar och vackra melodier läggs samman till – vad jag anser vara – bandets mest välproducerade album hittills.

Som en av få invändningar tycker jag att melodierna kanske inte gör så starka avtryck att melodierna lever kvar i mig, men att prata om ”hits” är lite yxigt. Däremot är en låt som ”Insomnia” både till inramning och med attraktiva längden 3:34 minuter väldigt radiomässig. Det finns fler medryckande och relativt dansant skruvade låtar som ”Gossip”, ”Home” och ”Little Child”. De blir en spännande kontrast till låtar som ”The Knight” och ”Elinikum” där bara de instrumentala delarna talar. Då skapar Undersvik en helhet som ger dig den där vemodiga, vackra stämningen som The Deer Tracks är så unika med att kunna ge dig. Det älskar man.