Electro Spectre - "Beautiful Lies"

ALBUM   Martin Brandhill  2016-02-27

8/10

Beautiful Lies är ett mycket starkare och jämnare album i själva produktionen och låtmaterialet än i jämförelse med förra albumet Bullet & Desert Blooms. Det märks att Electro Spectre satsar på att slå större utomlands och vi får hoppas att världen tar dem till sig med öppna armar.

Beautiful Lies är det femte albumet i ordningen som norrännen Isak Rypdal och Alexander Björnboe har producerat. Den här gången sparar de inte på krutet. Det hörs det att Osloduon har lagt ner mycket tid på både produktionen och låtmaterialet. Allt för att duon ska kunna ta musiken till nästa steg med att slå utomlands.

Beautiful Lies innehåller nio låtar och givetvis singlarna ”River”, ”The Human Stain” och ”Never Let Go”. ”River” och ”The Human Stain” är väldigt bra hantverk, men jag fastnar mest för den James Bond-inspirerade, vackra och dramatiska låten ”Never Let Go”. Faktiskt hade jag utan tvekan velat höra den här låten spelas på bioduken under den senaste James Bond-filmen Spectre än Sam Smiths ”Writing On The Wall” som är enligt mig en av de sämre Bond-låtar genom tiderna. ”She Runs Again” är en väldigt vacker vemodig, elektronisk ballad som har en snygg melodibyggnad som växer varje gång tack vare Alexander Björnboes sång.

Personligen hade jag tyckt att albumet hade behövt något fler up-tempolåtar, för albumet innehåller väldigt många mid-tempo låtar. Det blir lite för dålig variation. Men sammantaget är Beautiful Lies mycket bättre än duons förra album Bullet & Desert Blooms och jag tror definitivt att Europa och övriga världen är redo för a-has (möjliga) arvtagare - Electro Spectre.