Foretaste – ”Space Echoes”

ALBUM     Henrik Kanatidis    2016-11-28

6/10

Franska Foretaste är tillbaka med sitt femte album ”Space Echoes”. Precis som på tidigare skivor möts lyssnaren av vad som kan kategoriseras som "typisk fransk synthpop".

För den som inte är bekant med ”typisk fransk synthpop” eller är säker på om man hört det tidigare så är landsmännen i Celluloide ett bra exempel och om vi ska ta några för oss svenskar mer passande exempel så är det Eddie Bengtssons projekt Sista Mannen På Jorden och This Fish Needs A Bike som ligger närmast till hands. Varför nämner jag inte Page då när jag ändå nämner Eddie Bengtsson? Till stor del beror det på att Foretaste är lite mer ”spaceat” än Page vilket gör att jämförelsen med SMPJ och TFNAB passar bättre.

Skivan saknar inte tempo även om inledande ”Lost In Space” är av det lugnare slaget men den vinner dock en del på den djupa basen i början av låten. På ”First Symptoms” släpper dock XY som är ansvarig för programmeringen loss maskinerna ordentligt och Foretaste får till en ordentlig synthpopdänga.

Sångerskan XX hänger dock inte riktigt med alltid utan är sådär ”très cool” som fransmännen ibland är. En Gauloises utan filter i mungipan och ett glas vin framför sig på bordet på en servering i Parisstadsdelen Montmartre så har ni bilden klar för er.

Tyvärr blir det lite väl cool hela skivan igenom. XX röst passar utmärkt till musiken men jag hade önskat att hon tog i lite mer mellanåt, stundtals låter hon nästan lite trött. ”Space Echoes” saknar inte variation men den mesta variationen ligger i melodierna, både vad gäller tempo och struktur och XY lyckats få med en hel del kul ljud i låtarna. Tyvärr kan man inte säga samma sak om sången. XX viskande och ganska monotona röst blir tyvärr för mycket efter ett tag, man väntar på att skivan ska ta slut helt enkelt vilket gör att det känns lite som ödets ironi att skivan är släppt på franska bolaget BOREDOMproduct (Jo, namnet skrivs faktiskt så). För att använda ett annat franskt uttryck så svävar en viss fin de siècle-mentalitet över skivan.