Howler - ”Incursion”

ALBUM     Mattias Larsson     2021-04-11

7/10

INDUSTRIAL TECHNO

Howler aka Sören Jensen levererar ett mörkt album som formligen byter skepnad under tiden du lyssnar. Industrimuller blandas och korsbefruktas med bråkig undergroundtechno och elak ambient tills du mentalt är helt desorienterad och frågar dig själv: Var är jag?

Herr Jensen har ett förflutet som medlem i EBM-bandet Emetic och som remixare år bland andra Guilt Trip och Morlocks. Under sitt alias Howler gräver han sig ner i den elektroniska musikens allra mörkaste jord. Inledande låten 23 är en hotfull best som maler ner allt motstånd. Industriambient i samma skola som Analfabetism där monotonin och tyngden för dig att rygga tillbaka av trycket.

Därefter är det en svartgrå palett av stilar som avlöser varandra. Bråkig industritechno á la Orphx möter ljudlandskap du hittar hos MZ.412 möter soundet vi förknippar med banden på skivbolaget Ant Zen och beroende på hur man är lagd så är det antingen en fantastisk variation eller enbart förvirrande. Jag kan personligen känna att skivan tappar sitt momentum, det är som om två olika projekt samsas på en CD. Det hade kanske varit mer effektivt om ”Incursion” hade bestämt sig för antingen dark ambient/power electronics eller industriell techno. Men det är min högst personliga åsikt.

Jag vill dock poängtera att det aldrig blir dåligt eller ens ointressant någon gång. Det är inga problem att lyssna igenom skivan utan att trycka på Skip för musiken är både udda, spännande och bångstyrig. Den säljer sig inte.

Det är så långt från mainstream man kan komma utan att bli japnoise.

Dysfunktionell förfest eller ångestladdad efterfest? Howler fungerar utmärkt vid båda dessa tillfällen.