John Foxx & The Maths – ”Howl”

ALBUM    Erik Ångman   2020-09-01

9/10

NEW WAVE / POST PUNK / ELEKTRONISKT

John Foxx & The Maths är tillbaka med sin starkaste skiva hittills och det vill inte säga lite.

Efter att hört singlarna ”Howl” och ”Tarzan and Jane Regained” som släpptes innan albumet så hade till och med mina vanligtvis svårflirtade förväntningar skruvats upp till max. Det lät som bandet tidigare gjort men avsevärt mer smutsigt och aggressivt. Nu när skivan är här så måste jag säga att jag inte blev besviken. John Foxx med sin vapendragare Benge (Ben Edwards) är tillbaka, den här gången tillsammans med irländska Hannah Peel och den gamla Ultravoxgitarristen Robin Simon.

Egentligen är det nog Robin Simons bidrag som mest färgat soundet av ”Howl”. Hans gitarrer ligger långt fram i mixen och tar för sig och ger Bengens syntar en match om vad som skall dominera ljudbilden. Det är omöjligt att inte dra paralleller till John Foxx Ultravox då ”Howl” faktiskt låter som om den kommit hit i en tidsmaskin från 1979. Visst är soundet och produktionen mer slipad men den kantiga aggressiviteten, den febriga hungern och de ibland obskyra och svårtolkade texterna levererade av en John Foxx i högform, väcker bitterljuva minnen från en tid då jag precis hade börjat intressera mig för musik.

”Howl” är ett fantastiskt album och jag skulle kunna grotta ner mig i detaljer om varje låt. Jag skulle kunna beskriva rysningarna jag känner när jag hör gitarrerna yla i titelspåret, shoegaze-känslan i ”The Dance”, blinkningarna till The Velvet Underground i ”New York Times” eller Hannah Peels underbara violin i den fantastiska avslutande ”Strange Beauty”. John Foxx & The Maths har levererat ett flertal riktigt bra album under 10-talet men frågan är om inte ”Howl” slår dem alla. I en tid när många av de ”gamla” artisterna förgubbas och börjar göra segare och segare musik eller bara kopierar sina tidigare höjdpunkter, så är det otroligt skönt att höra att John Foxx fortfarande är hungrig. Tillsammans med The Maths har han gjort ett oerhört vitalt album fullt av starka låtar där han levererar skarpa observationer av samtiden, tonsatta till den finaste New Wave du kan hitta 2020.