LMX – ”Dimension Shift”

ALBUM        Henrik Kanatidis      2019-01-25

6/10

ELECTRONIC / INSTRUMENTAL

En del har stora skor att fylla och om man bara är femton år gammal så är det kanske inte helt lätt.

Vad får då en femtonåring att spela in en riktigt proffsigt producerad synthskiva? Ja, kanske det faktum att man är Sevren Ni-Arbs yngste son och att man har tillgång till allt som behövs för att spela in en skiva. Sevren Ni-Arb är som de flesta vet mannen bakom bland annat X Marks The Pedwalk och SN-A. Sevren Ni-Arb och LMX har producerat skivan tillsammans men LMX står själv för alla kompositionerna.

LMX har dock valt att gå sin egen väg vilket hedrar honom. Istället för att kopiera sin pappas alster rakt av så har LMX valt att rikta blicken mot Jean-Michel Jarre, John Carpenter och Vangelis för att nämna några. Jag ska inte påstå att jag faller för skivan som en fura men jag är imponerad av LMX kreativitet och musikalitet. Skivans andra spår, Changes, blir en favorit direkt. Kanske kunde man önska lite mer variation när det gäller ljudbilden. Samma ljud genomsyrar flera låtar men samtidigt så är skivan som helhet mer än okej eftersom låtarna i sig har olika uppbyggnad.

”Dimension Shift” har en soundtrack-känsla som ligger nära framför allt John Carpenters kompositioner till de filmer som spelades in på 80-talet och tidigt 90-tal och som utspelar sig idag. På sätt och vis känns den här skivan med andra ord som ett soundtrack till en film som ännu inte spelats in. Så om du sitter på ett manus till en film som utspelar sig en bit in i framtiden och har dystopiska undertoner så kan LMX säkert hjälpa dig med soundtracket.

FOTO HELENE SHIPPEY