LVX - "Interstellar"

EP/DIGITAL     Gustaf Hull    2017-08-13

7/10

SYNTHWAVE / ELECTRO

Intressant innehåll i en snygg inramning.

Jag har tidigare uppmärksammat den franske producenten Jerome som marknadsför sig under namnet LVX.  Precis jag sagt tidigare är det lätt att höra hur Daft Punk och Air välsignat en hel generation av franska producenter och DJ:s. LVX skapar genom den livsåskådningen synthwave med en tung, dansmässig botten som ändå tar fram melodierna och känslorna enligt förbilderna.

Interstellar ger dig sex låtar med bredd och kvalité. Med allt från ballad till uptempo presenterar LVX ett intressant innehåll i en snygg inramning. Produktionsmässigt är LVX noggrann med detaljerna, som sig bör när det gäller instrumental synthwave, men lämnar ändå luft och rymd för att melodierna ska få ta plats. Kanske väl simpelt i en låt som ”The Naked Sun”, men i sitt sammanhang fyller sitt syfte. Inledande ”Earthlight” är nog en kärleksfull blinkning till ”Månskenssonaten” av Beethoven skulle jag tro. Snygg låt i alla fall. Min favorit är dock sista spåret ”Fear And Desire” som närmast är en främmande fågel i sammanhanget eftersom den har sång. En vemodig synthlåt med en del svärta. I summeringen av EP:n särställer den sig något från övriga innehållet. Men jag skulle inte vilja varit utan den.

Interstellar är mycket underhållning på relativt kort tid eftersom de flesta låtarna ligger mellan 2-3 minuter. Smart drag av Jerome. I så många andra fall när det gäller instrumental, dansmässig musik drar många producenter iväg 5-6 minuter på varje låt utan att det egentligen tillför något. Om det inte är en dansremix, men det är ju något helt annat. Interstellar levererar helt enkelt.