Mark Pritchard –
“Under The Sun”

ALBUM   Erik Ångman   2016-08-30

9/10

AMBIENT / ALTERNATIVE

Elektroniskt. Organiskt. Genialt. En pastoralsymfoni för det tjugoförsta århundradet.

Mark Pritchard är kanske inte ett namn som de flesta känner igen. Även om han varit verksam sedan början av 90-talet så har han oftast hållit sig utanför rampljuset och inte lyst lika starkt som hans skivbolags (Warp) andra artister som till exempel Aphex Twin, Autechre och Boards Of Cananda.. Han har tidigare gett ut musik bl.a. under namnen Global Communication, Link, Africa Hightech, Reload och Jedi Knights. Nu kommer han ut med en skiva i eget namn och med tanke på hur han tidigare rört sig fritt mellan olika elektroniska genrer så var jag nyfiken på hur han skulle låta den här gången.

Under The Sun lutar sig mestadels åt det mer ambienta hållet men innehåller även låtar där man ibland kan höra ekon från den mer dansgolvsvänliga musik han gjort tidigare. Det mesta är instrumentellt men det dyker upp lite gästvokalister på några spår. Folksångerskan Linda Perhacs, Bibio, Beans och Radioheads egen Thom Yorke bidrar alla med sina personligheter till albumet. Skivan består av låtar som har samlats ihop från material som Mark Pritchard har skrivit under åren. Jag vet att jag ibland går hårt åt skivor som spretar för mycket men den här gången så måste jag säga att trots att låtarna spretar, så känns det ändå som om de hänger ihop och tillsammans bildar ett enhet som är större än summan av delarna.

Under The Sun har en underlig organisk känsla trots att mycket instrumenteringen är elektronisk och det är svårt att sätta fingret på varför det känns så. På något sätt lyckas Mark Pritchard att skapa en ljudbild som känns som en promenad i den engelska landsbygden en grådisig söndagseftermiddag. Det är mestadels stillsamt och melankoliskt, orkestralt. Det är som foton som börjat blekas i färgerna, bilder från en tid som inte kommer tillbaks. Det finns här en hel del beröringspunkter med ovan nämnda Boards Of Canada och Aphex Twins mer ambienta utflykter, men samtidigt så är det här definitivt något eget och inte någon blek kopia.

Det här är en alldeles lysande skiva och en av årets bästa hittills i mitt tycke. Jag vet inte hur många gånger jag lyssnat igenom Under The Sun, men många gånger är det. För mig är det till sist det som avgör om jag tycker en skiva är bra eller inte. En skiva som man återvänder till igen och igen utan att tröttna på, den är något alldeles extra.

Vill man läsa mer om inspelningen av Under The Sun och framförallt vilken teknik och vilka instrument som användes så finns det här en länk till en Q&A som Mark Pritchard gjorde nyligen – läs här!