Niki & The Dove - "Everybody’s Heart Is Broken Now"

ALBUM   Erik Ångman  2016-04-20

8/10

INDIETRONICA / POP

80-talet ringde och vill ha tillbaks sina axelvaddar. ”Inte en chans”, svarade jag bestämt.

bland hör man musik som verkligen fungerar som en tidsmaskin. När man hör en låt eller ett album så minns man precis var i livet man var när man hörde den senast. Malin Dahlströms och Gustaf Karlöfs nya album fungerar precis så trots att man inte har hört låtarna förut. Everbody’s Heart Is Broken Now är som att ta en DeLorean tillbaks till 80-talet. En tid när man hade feta axelvaddar på kavajen och den pistagegröna skjortan passade perfekt till de vida vita byxorna eller till jeansen med kilar i sidsömmarna. Det var när Crockett och Tubbs i Miami Vice var det coolaste och trendigaste man kunde tänka sig. Simple Minds, Cyndi Lauper och Heaven 17 gick varma på Trackslistan. Top Gun och The Breakfast Club fyllde biograferna till sista plats helg efter helg. Livet var bekymmerslöst och det känns som om det alltid var sommar med grillpartyn på stranden och fumligt hångel i buskarna utanför dansplatsen med sina discobollar och rökmaskiner.

För den som inte har en aning vad jag talar om så är det väl bäst att jag beskriver hur Niki & The Doves skiva låter som i mer precisa termer. Fast, helt ärligt så är det nog det jag skrev här ovan som bäst förklarar Everybody’s Heart Is Broken Now men jag skall försöka vara lite mer exakt. På sin nya skiva har bandet rört sig mot ett lite mer souligt sound än tidigare. Det är fortfarande övervägande elektroniskt men nu får syntarna samsas med trummor och elektriska gitarrer på ett mer jämställt sätt än vad de gjort förut. Producenterna Christoffer Berg och Alan Braxe har verkligen lyckats fånga det varma luftiga 80-talssoundet på skivan och ibland så luras man nästan att tro att man hör låtar som är 30 år gamla. Allt är mycket välgjort och välspelat och här är det ingen risk att det är något som kommer skava mot trumhinnorna. Malin Dahlström sjunger fortfarande som en gudinna och levererar lite perfekt släpigt de bitterljuva texterna som passar musiken som hand i handske.

Visst, man skulle väl kunna argumentera att det är lite väl ytligt och lättviktigt men det är faktiskt precis så jag minns 80-talet. När sommarsolen sjunker mot horisonten fäller jag istället ner cabrioleten, vrider upp radion och glider långsamt längs de palmkantade gatorna med Everybody’s Heart Is Broken Now på högsta volym.