Roya - "Bound"

ALBUM     Erik Ångman    2020-12-06

7/10

AMBIENT / EXPERIMENTAL

En kvinna, en maskin, en skiva.

Roya nya album är lite speciellt och färgas lite av den tid den gjordes i. I början av året släppte hon det fina albumet ”Pulse” och skulle egentligen ha varit ute och promotat släppet och spelat live. Men som de flesta vet så var 2020 inte det bästa året för livemusik då pandemin satte stopp för konserter och mycket annat vi som brukade göra tillsammans. Istället för att ge sig ut på vägarna så satt Roya hemma med en Buchla Easel, en ökänt egensinnig synt, som hon lånat av en bekant. Det är hennes utforskningar av det instrumentet som ligger till grund för ”Bound”. Hon spelade in sitt experimenterande och har nu samlat ihop en del av dessa musikaliska experiment till den nya skivan. Alla låtar är gjorda i en tagning och det finns inga pålägg utan det är verkligen bara ljudet från en maskin som hörs. Det gör att låtarna på skivan är rätt så minimala i sitt sound även om de skiljer sig åt en hel del från låt till låt. Om man måste sätta någon etikett på musiken så är det nog ambient som ligger närmast till hands då ”Bound” består av ett par handfullar ljudlandskap som, om man låter dem, målar upp underliga och vackra sinnesbilder.

Det är alltid besvärligt att sätta betyg på en skiva som den här det. Det är svårt att placera den i en kontext av vad Roya tidigare gjort för det går liksom inte att jämföra med det. En skiva som den här är lite en vattendelare om man tycker om den eller inte, speciellt om man var ett fan av Royas musik innan. Personligen uppskattar jag när en artist bestämmer sig för att göra något annorlunda och gå utanför det trygga som man gjort tidigare. ”Bound” är en skiva som är experimentell, vacker och full av känslor och den som tycker att syntar är sterila instrument utan själ har inte hört en Buchla.