- "We Were Brave"

ALBUM     Gustaf Hull      2019-08-27

7/10

SYNTHWAVE / POST ROCK

Spretig samling av låtar träffar brett - men några rakt in

i hjärtat.

Musikern och producenten Mauro Corbia från Italien, baserad i Berlin, är tillbaka med en ny EP. Den som scannar Six Leaves Lefts diskografi inser snabbt att det är ett projekt som gjort en resa från post-rock till synthwave – men ändå inte valt någon av vägarna. Det kan verka förvirrande. Six Leaves Left är ett instrumentalt projekt, men åter igen samarbetar Mauro med olika sångare. Här hittar vi Fran Santocono, Jennifer Pague och Dimi Kaye vilket gör sammanhanget ännu spretigare.

MEN vad gör väl det? We Were Brave är en liten samling av väldigt bra, vackra, medryckande och välproducerade låtar. Ska jag greppa riktigt länge efter en röd tråd så är det att Mauro landat i synthwave. I övrigt saknas den. Men det märks i de instrumentala spåren ”I’m Cold”, ”Everything I See” och ”Parallel World”. Här skiner även hans kärlek till

80-talets spelmusik igenom och det gillar vi förstås.

Dock är det tvära kast till inledande ”We Were Brave”. Det märks att Placebo är en influens för Mauro. Det han nog inte är medveten om – som vi svenskar noterar – är att det blir Kent av kalaset. Indieinfluerad post-rock med elektroniska inslag. ”We Were Brave” är EP:ns bästa spår. Ärligt talat kan det – i min bok – vara en av de bästa låtarna i år. ”Little M00nsters” och ”Unmet Friend” är också med sång, av tidigare nämnda vokalister. Riktigt bra låtar som också medföljer som instrumentala versioner.

Jag tänker inte ge några pekpinnar om att Six Leaves Left behöver konkretisera konceptet. Inte 2019. Mauro gör musik som kommer från hjärtat och han har både talang, och en nerv, som jag beundrar.

Elegante Mauro.