DUBBELRECENSION: 2 x S U R V I V E

ALBUM/SOUNDTRACK     Erik Ångman   2016-11-05

8/10

ELECTRONIC / EXPERIMENTAL

Texas är inte bara stora stekar och oljemiljonärer.
S U R V I V E levererar ett elektroniskt mörker som sänker sig över världen.

Soundtracket till en av höstens mest populära tv-serier har garanterat varit en bidragande orsak till succén.

Texas svar på Tangerine Dream eller kanske John Carpenter är här igen med ett nytt album fyllt av analogt godis. Om du inte har hört talas om S U R V I V E innan så är du förlåten. De har väl kanske inte direkt nått ut tilt de stora massorna ännu men 2016 är definitivt deras år. Att två av medlemmarna har gjort soundtracket till en av höstens mest hypade tv-serier har givetvis varit en starkt bidragande orsak till att de hamnat i rampljuset. Men mer om det lite senare…

RR7349 är mörk, opolerad och ruffig, både vad det gäller soundet och dess musikaliska teman. De analoga syntarna målar med dova färger och skeva ljud. Det är instrumentellt med ungefär lika delar ambient, pop och industri som tillsammans formar ett ljudlandskap som passat alldeles utmärkt till vilken dystopisk sci-fi film som helst. Det är egentligen ganska enkla arrangemang och utan tusentals pålägg. Man får nästan en feeling att det är inspelat live (även om det inte är det) och jag gillar att man låtit syntarna med sina retro-ljud stå i rampljuset. Däremot så blir det svårt att balansera så där på gränsen mellan mer ”vanliga” låtar och mer filmiska utsvävningar. Det känns lite som om RR7349 funkar bättre låt för låt än som en hel skiva. Jag undrar lite hur låtar som ”Wardenclyffe” och ”Copter” hade låtit med sång på. Antagligen hur bra som helst… Jag tycker trots detta att S U R V I V E har släpps sin mest helgjutna låtsamling hittills och förtjänar definitivt den uppmärksamhet som de får. De har ett eget ruffigt analogt sound som jag gillar och jag ser fram emot att följa deras framtida musikaliska färd.

Jag antar att de flesta av er har sett eller åtminstone hört talat om serien Stranger Things vars första säsong nyss slutade. Om ni inte har det så rekommenderas den starkt, speciellt om ni gillar feelingen och motiven från 80-talsfilmer som E.T., Goonies och Stand By Me. Kyle Dixon och Michael Stein, till vardags medlemmar i S U R V I V E, har gjort soundtracket till serien och har verkligen gått all in för att det skall vara en viktig del i seriens hela framtoning och känsla. Det är luftigt och vackert, men samtidigt med ett obehag som lurar under ytan och som tränger sig fram i ljuset på låtar som ”The Upside Down”, ”Lights Out” och ”Something In The Wall”. Arrangemangen och ljuden gör allt för att förmedla känslan av att det här är ett soundtrack till en film som verkligen gjordes för 30 år sedan. De flesta av de 75 (!) spåren är rätt korta, mellan 1 och 2 minuter och det är inte så konstigt då de framförallt är gjorda för att vara stämningsmusik till seriens olika scener. Men en sådan stämning de förmedlar! Jag tycker att detta är ett av de bättre elektroniska soundtracken jag hört och det klarar alldeles utmärkt av att stå på egna ben utan den visuella delen. För den som vill provsmaka så rekommenderar jag titelspåret ”Stranger Things” som jag tror är en blivande filmmusikklassiker. ”The Upside Down” med sitt snygga arrangemang som mitt i låten ändrar riktning och tar hela soundtracket till en mörkare plats, och till sist ”First Kiss” som är så när man kommer en instrumentell 80-talsballad år 2016. Jag hoppas att Kyle Dixon och Michael Stein får förtroendet att stå för musiken till den andra säsongen av Stranger Things också. Jag vill ha mer!