Twice A Man – ”On the Other Side of the Mirror”

ALBUM     Erik Ångman     2020-06-29

8/10

ELECTRONIC / POP

De svenska pionjärerna är tillbaka med ett vitalt och angeläget album. Organiskt, elektroniskt, mörkt och tungt, med texter som uttrycker en oro för tillståndet i världen - och hos människor.

Det är bara ett år sedan Twice A Mans förra släppet, men till skillnad från det mer ambienta albumet - Cocoon - så är On the Other Side of the Mirror (framöver förkortad OTOSOTM) mer en tillbakagång till deras mer poppiga rötter. "Poppiga" är nog inte rätt ord egentligen då Twice A Man nog aldrig varit pop, utan mer har rört sig i den alternativa elektroniska musikens rum. De känns som om de alltid har haft högre ambitioner med sin musik, med allt från låtskrivandet och arrangemangen till ljuddesign och texter.

OTOSOTM är mycket som en uppföljare till Precence från 2015 med samma täta ljudbild och svärta. Men den nya skivan känns mer fokuserad på något sätt, och låtarna passar som pusselbitar i en större helhet. OTOSOTM har också en mer organisk känsla även om den fortfarande är klassisk Twice A Man med en tydlig elektronisk ryggrad under gitarrmattorna.

Med risk för att avslöja min ålder, så minns jag när jag köpte deras skiva From A Northern Shore av herr Gasleben på den tiden han jobbade på Annedals musik. Och det känns lite som om den här nya skivan faktiskt har lite vibbar från From A Northern Shore, och jag tycker mig också höra ekon från Works On Yellow i en del av sångmelodierna. Visst, ljudmässigt så hör man hur tiden har gått sedan dess, men Twice A Man vet fortfarande hur man tonsätter allvarliga ämnen med ett elektroniskt mörker. På tal om sångmelodier, så gästar Karin My på tre av spåren och hennes bidrag lyfter låtarna ännu ett snäpp. Det bidrar med en ytterligare dimension i arrangemangen. Lyssna på den avslutande, mäktiga ”Modern World” så förstår du vad jag menar.

Till sist så måste jag säga att OTOSOTM är en riktigt bra skiva som bevisar att man, även efter att ha gjort musik i 40 år tillsammans och gett ut över 20 skivor, fortfarande har något att säga. Twice A Man är lika bra nu som de var när de började - och det är det inte många band man kan säga det om.