X Marks The Pedwalk – ”Transformation”

ALBUM     Henrik Kanatidis      2020-10-12

9/10

Det har gått inte mindre än tre år sedan X Marks The Pedwalk släppte albumet ”Secrets”. Nu är Sevren Ni-Arb och Estefanía tillbaka med sitt tionde album och åter igen möts man som lyssnare av musik med väldigt hög klass.

Att ha släppt tio album har förstås respekt med sig och X Marks The Pedwalk har genom åren hållit en ganska hög kvalitet. På albumen som släppts sedan återkomsten 2010 har man till och med lyckats snäppa upp sig lite enligt min mening. Alla gillar kanske inte den väg XMTP har tagit men den mer electropopinriktade bana man valt jämfört med deras från början lite mer industriella inriktning  går hem hos mig. Att numera kategorisera XMTP som electropop kan dessutom säkert få en del att tro att soundet blivit glättigt men inget kunde vara mer fel.

Precis som på föregångaren ”Secrets” håller man sig till de mörkare territorierna av elektronisk pop. Även om tempot på albumet höjs någon enstaka gång är det ganska låga BPM i övrigt. Svärtan finns där hela tiden, både i musiken och texterna. Sevren Ni-Arb och Estefanía gör båda ett utmärkt jobb vid mikrofonen. När det gäller produktionen finns det inget att klaga på, varje ljud sitter där det ska utan att det låter överproducerat och helheten är oklanderlig.

”Transformation” är en utmärkt kompanjon nu när höstmörkret sänker sig. Så brygg en stor kopp te eller ta dig något annat gott att dricka, vira in dig i din favoritfilt, sätt dig i favoritfåtöljen, ta på dig dina hörlurar, starta ”Transformation” och luta dig tillbaka och njut. Och glöm för allt i världen inte att sätta albumet på repeat.