Text: Gustaf Hull  2019-03-30

Det kommer mycket musik till Synth.nus redaktion. Det är vi tacksamma för. Vi hör mycket bra, men ibland är det något som sticker ut lite extra. Där upptäckte vi nya, svenska postpunkbandet Cicumpolar. Ett band som för tankarna till ett ungt Skinny Puppy tycker vi. Vi kontaktade bandet för en intervju om vilka de är, deras musik och hur de ser på tidigare nämnd jämförelse.

 

Hej Circumpolar! Presentera er kort och er musik!

Hej Synth.nu och Gustaf! Circumpolar består av Patrik Wallin och Jonas Mattsson, och har existerat i snart ett år. Vi är gamla kompisar sedan slutet av 80-talet. På den tiden spelade vi en del band tillsammans, men då var det mest postpunk och svartrock som gällde. Musiken kan kanske beskrivas som elektronisk, maskinell, atmosfärisk, mörk, suggestiv, men inte sällan med refränger eller refränglikande partier.

 

Inte helt lätt att genreplacera er. Men det är satans mörkt och elektroniskt. För mina tankar till ett ungt Skinny Puppy i sina mer sammanbitna stunder. Känns det bekant?
Vi förstår det, eftersom vår musik kanske inte innehåller ett regelrätt "recept" i den meningen. Vi gör gärna låtarna i lite olika stilar, men ser till att det håller sig inom vår ram och röda tråd så att säga. Vi har ju så otroligt många referenser.

 

Där har du helt rätt, vi älskar Skinny Puppy. Det är nog bandet som haft det största inflytandet på oss vad det gäller elektronisk musik, och det är inget vi skäms för, snarare tvärtom (skratt). Men det finns ju massor av andra band som vi hämtar inspiration från, exempelvis The Klinik, Portion Control, Click Click, Front 242 och Frontline Assembly. Faktum är att den mesta musiken från synth/bodymusic-eran under 80-talet spelar en stor roll för oss. Men även andra band/artister såsom exempelvis FSOL, BOC, Rome, Swans, Twice A Man, Joy Division, Depeche Mode, Joel Mull och Richie Hawtin influerar oss, även om det kanske inte hörs så mycket alla gånger.

 

På er senaste EP – Until The End of Time – bjuds vi på fyra mörka spår. Ni gillar att ge låtarna rejäla längder måste jag säga. Ett medvetet val?

Det är inget vi planerar i förväg, men alla låtar tenderar att bli rätt långa. Vi har väl båda alltid gillat låtar med lite längd, exempelvis Skinny Puppys och andra likande gruppers tolvtumsversioner från 80-talet.

 

Noterar att ni gillar att jobba med samplingar enligt den gamla skolan. Är det till exempel filmen ”Den osynlige mannen” från 1933 jag hör i början The Rain Will Burn? Vad samplar ni helst? Vad finns för tankar – mer som effekt eller budskapsförstärkare?

Ja, det stämmer bra det. Nej, det är faktiskt från filmen The Mummy från 1932 med Boris Karloff. Vi samplar allt som vi tycker är coolt och som passar in i sammanhanget, oavsett om det har ett budskap eller bara ger en extra krydda till själva ljudbilden. Men båda tankesätten finns där, absolut.

 

Hur skapas musiken i övrigt? Ni är en duo – skriver ni båda?

Eftersom vi inte bor i samma stad så blir det en hel del mejlande fram och tillbaka med idéer om hur låten ska formas och arrangeras. Det börjar oftast med att Jonas har en grund och en idé som sen åker fram och tillbaka tills den slut börjar formas till en låt. Patrik skriver texter och testar sångpålägg. Sedan utformar vi låten allteftersom och testar lite olika tagningar. Självklart träffas vi emellanåt också för att arrangera ihop allt tillsammans. Jonas står för det mesta av musiken, ännu så länge i alla fall.

 

Vilken hård- och mjukvara jobbar ni med?

Det blir tyvärr inte så mycket hårdvara som vi skulle vilja. De maskiner som används på den här EP:n är en Analog Four och en Digitone från det svenska företaget Elektron. Deras apparater är ju helt underbara. Men det finns även en DSI Mopho där i bakgrunden. I övrigt blir det väldigt mycket mjukvara. Vi använder uteslutande Propellerheads Reason 10, plus en massa olika VST-pluggar. Det känns enklast så eftersom vi måste skicka så mycket filer fram och tillbaka, plus att det är otroligt lättjobbat med mjukvara. Nu för tiden så låter ju de flesta pluggar hur jäkla bra som helst, även om det finns de som inte håller med oss om det... Vi använder även iZotope 8 för finalmixning och mastering, den är också grymt bra.

 

Vad händer här näst? Släpp? Live?

Förnärvarande håller vi på med en ny EP som kommer att bli färdig någon gång under våren. Vi skulle gärna spela live någon gång framöver, men just finns inget planerat.

 

 

 

 

Om du är nyfiken på att lyssan på Circumpolar så besök deras Bandcamp!

 

 

 

Där har du helt rätt, vi älskar Skinny Puppy. Det är nog bandet som haft det största inflytandet på oss vad det gäller elektronisk musik, och det är inget vi skäms för, snarare tvärtom (skratt).

Vi samplar allt som vi tycker är coolt och som passar in i sammanhanget, oavsett om det har ett budskap eller bara ger en extra krydda till själva ljudbilden.

De maskiner som används på den här EP:n är en Analog Four och en Digitone från det svenska företaget Elektron. Deras apparater är ju helt underbara.

CIRCUMPOLAR CIRCUMPOLAR
INTERVJU MED

COPYRIGHT (C) 2019