När deras första EP "Collateral Damage" landade i inkorgen var min första reaktion väldigt positiv. Jag tror jag svarade något i stil med "Riktigt bra, men jag är osäker på om er musik passar vår sida". Efter det har jag respekterat och hållit ett öga på denna unga duo som uppenbart spelar en snygg indietronica med breda influenser inom elektronisk musik med tyngd på bra låtskriveri och snygg produktion. Men efter de senaste singlarna - och en remix av självaste Mesh - så går det inte värja sig mot Stockholmsbaserade Covered In Snow längre. Det doftar att det är något stort på gång och klart vi måste ha med det här! Så varsågoda - här följer en intervju med Tom Hedlund som utgör ena halvan av bandet.


Hej, berätta om vilka ni är och bakgrund till hur ni bildades?

Hej! Vi är två Västeråsare som flyttat till Stockholm sen ett antal år tillbaka. I Västerås var vi båda aktiva i Shallow Sense, men när gymnasiet slutade, vi klippte oss, skaffade jobb eller blogg eller började plugga i andra städer så lyckades vi inte hålla ihop bandet längre. Efter några år hamnade både jag och Mikael Engström (sång) i Stockholm. Vi bestämde oss för att dra igång ett mer alternativt och synthigt band jämfört med Shallow Sense. Meningen var att det inte skulle bli så seriöst och bara vara på våra egna villkor, men det där är ju en svår balansgång.

 

Varför bandnamnet Covered in Snow?

Namnet har flera bottnar för oss. Jag själv är ganska fascinerad över diskrepansen mellan vad som visas upp utåt till samhället och vad som försiggår bakom stängda dörrar, vilket flera av våra låttexter berör. Det finns också en anspelning på vad som vilar i det dolda och komma skall.

 

Efter ett par singlar känns det som att ni positionerar er i både den mer utpräglade elektroniska genren men också med inslag av alternativ pop, indietronica och mainstream. Hur ser ni själva på er musik? Har ni sikte på att etablera ert namn inom en viss scen?

Det är en bra fråga, vi har lite problem med att hitta ett fack för vår musik. Det är på ett sätt skönt att vi valt att bara göra vad som faller oss in och vad vi tycker är låter bra. Det finns dock nackdelar med att inte vara så definierade. Det skulle vara lite enklare att bara kunna säga att vi spelar en viss typ av synth eller pop. I nuläget har vi inte sikte på någon särskild scen, men vi kommer nog alltid att ha kvar spår av 90-talets alternativscen, elgitarrer och stora trummor.

 

Ni har väldigt välproducerad musik. Är det ert eget intresse att styra över eller tar ni hjälp i processen?

Vi styr väldigt mycket över den processen själva skulle jag ändå säga. Vissa av våra låtar har vi dock producerat tillsammans med Dino Medanhodzic, låtskrivare och producent åt bland annat Dotter, Victor Crone och Smash Into Pieces. Han har definitivt en betydande del i att det drar en del åt mainstreamhållet.

 

Hur skriver ni er musik?

Oftast är det så att en av oss har ett utkast som den vill testa. Det kan vara allt från en basgång till en hel låt. Sen sätter vi oss i studion och börjar lägga upp en struktur, bollar idéer och sjunger in sångmelodier på hittepåspråk. Sakta och lite osäkert växer en låt fram som förhoppningsvis vi blir så nöjda med att andra kan få höra den också.

 

Vilka berättelser hamnar i era texter?

Jag skulle säga att vi ofta väver in samhällskritik och en del småstadsproblematik i berättelsen. Ibland är texterna ganska introspektiva och ibland ganska tydliga samhällskommentarer, men oberoende av så försöker vi säga något om samtiden.

 

Sedan er första EP ”Collateral Damage” (2019) har ni jobbat på och släppt två nya singlar. Först ”Glasgow Smile” sedan ”Raincheck”. Är det upptakt inför en EP eller album framöver?

Vi vill verkligen släppa en LP, vilket förhoppningsvis sker under våren. Vi för diskussioner med ett par bolag men vi får se om vi landar i något eller om vi väljer att släppa den på egen hand. Vi kommer dock att släppa tre singlar till digitalt med de närmsta månaderna samt en låt som vi gjort med Uncreated som släpps redan den 24 september.

 

Låten ”Glasgow Smile” är remixad av Mesh och er mest streamade låt. Hur hamnade ni i det samarbetet? Hur ser er relation ut?

Ja den har fått ganska bra snurr, i synnerhet i Tyskland. Vi har länge gillat mycket av vad Mesh gör. Jag lyssnade faktiskt mycket på dom när jag gick på gymnasiet redan. Vi hade tidigare gjort en remix på samma låt som dom (Sea of Sin - Turn Back Time) så jag frågade faktiskt bara Richard Silverthorn om han gillade låten och i så fall ville remixa den, och det gjorde han. Han har varit supertrevlig och snäll trots att han varit med synthscenen väldigt länge och vi är färskingar. Såhär några månader efter släppet så är vår relation främst att vi gillar varandras grejer på sociala medier. Med liten övervikt till att vi likear deras kanske...

 

Hur ser den långsiktiga planen ut för Covered in Snow?

Världsherravälde. Nej men som sagt vi vill få ut en LP snart. Sen vill vi komma ut och spela live nu när samhället öppnar upp. Träffa folk i verkligheten igen. Gärna med en öl i handen.

 

 

Det är en bra fråga, vi har lite problem med att hitta ett fack för vår musik. Det är på ett sätt skönt att vi valt att bara göra vad som faller oss in och vad vi tycker är låter bra.

Text: Gustaf Hull    2021-09-22

INTERVJU MED

Vissa av våra låtar har vi dock producerat tillsammans med Dino Medanhodzic, låtskrivare och producent åt bland annat Dotter, Victor Crone och Smash Into Pieces.

Covered in Snow

Vi hade tidigare gjort en remix på samma låt som dom (Sea of Sin - Turn Back Time) så jag frågade faktiskt bara Richard Silverthorn om han gillade låten och i så fall ville remixa den, och det gjorde han. Han har varit supertrevlig och snäll trots att han varit med synthscenen väldigt länge och vi är färskingar.

COPYRIGHT (C) 2021