Magnus köpte sin första synth, en Casio-sampler när han var 10 år och har gjort musik sedan dess. Jag har alltid sjungit.

Vi är båda filmarbetare i botten och tar nog med oss en viss dramatik och konstnärstänk från det i vår musik. Det visuella är hela tiden närvarande.

Dreaming of Islands

- nytt svenskt band bjuder på artisteri och mörker

Text: Gustaf Hull    Foto: Permafrost Media     2018-08-15

Här om dagen kom ett mail till redaktionen från en ny svensk duo som kallar sig Dreaming of Islands. I dagarna släppte de sina två första låtar; “Dunes” och “Brightstar”. Två låtar som visar stor kärlek till artisteri, mörker och suggestiv elektronik. Detta fick givetvis upp Synth.nus intresse vilket ledde till en intrevju med Magnus Hedberg och Ida Gyllensten i bandet.

 

 

Berätta kort om er musikaliska bakgrund och varför ni bildat Dreaming of Islands?

Ida: Magnus köpte sin första synth, en Casio-sampler när han var 10 år och har gjort musik sedan dess. Jag har alltid sjungit. Bildandet av Dreaming of Islands kom ganska naturligt när vi fattade att vi båda var intresserade av att göra samma typ av musik och hade en gemensam vision kring soundet och känslan i musiken.

 

Hur beskriver ni själva er musik?

Ida: Stort, synthdrivet och med viss melankoli.

 

Hur ser arbetsfördelningen och processen i skapandet ut mellan er?

Magnus: I fallet låten ”Brightstar” hade Magnus en idé om en TB-303a och min röst - under nyårsnatten  gjorde vi ett jam med just 303:an, en självgående modularsynt, reverb- och harmonizerpedaler - och så kom Brightstar till. Helt improviserat, men med strikta ramar. Musiken till ”Dunes” skrevs i samarbete med vännen Ola Strandh.

 

Finns det några speciella områden eller budskap ni vill lyfta med texterna?

Ida: ”Dunes” är en protestsång. Texterna handlar om det som kommer till mig, men kärlek finns ofta med och jag utgår från personliga erfarenheter.

 

Med ”Dunes” och ”Brightstar” som utgångspunkt – åt vilket håll tar ni er musik i framtiden?

Ida: Vi jobbar på en del olika låtar, soundet kommer att vara synthbaserat och elektroniskt, men vi testar att applicera det på lite olika genrer till exempel post-disco och kraut.

 

Det känns som ni ger konstnärligheten ett stort utrymme?

Magnus: Vi är båda filmarbetare i botten och tar nog med oss en viss dramatik och konstnärstänk från det i vår musik. Det visuella är hela tiden närvarande.

 

Jobbar ni med någon speciell hårdvara eller mjukvara?

Magnus: Jag använder mest hårdvara. Kör mycket med Elektrons maskiner - Rytm, Analog4 och Octatrack. Och så även en del modularsyntar. 303:an givetvis och en massa effektpedaler. Favoriten är dock Buchla Easel som är det mest inspirerande instrument jag någonsin stött på. Sedan styrs allt upp i Protools och Ableton.

 

Annars – hur ser tidsplanen ut när det gäller ny musik?

Ida: Vi jobbar på och siktar på att få ut mer musik under hösten och vintern.

 

Vill ni framföra er musik live?

Magnus: Ja, och det vore kul att göra något väldigt visuellt och suggestivt. Just nu ligger dock fokus på att producera mer musik.

 

 

Nyfikna på Dreaming of Islands? Det borde ni vara. Lyssna på Spotify!

 

 

 

BUCHLA EASEL

COPYRIGHT (C) 2018