Intervju: Finkseye

Henrik Fink Nilsson eller Finkseye som han kallar sig när han gör elektronisk musik släppte albumet Deadweight härförleden. Ett ganska intressant album som recenserades här på synth.nu av undertecknad. Synth.nu tog kontakt med denna herre för att få reda på lite mer om hans tankar kring sitt skapande.

Benjamin Kristiansen   2016-07-26

När och varför började du göra elektronisk musik?

När jag var sju år gammal så köpte jag min första LP skiva och det var Radioactivity med Kraftwerk. Där föddes intresset för musikstilen och senare ville jag prova lite själv med att göra elektronisk musik och Finkseye föddes.

 

Var det självklart från början att du skulle hålla på med mörkare och tyngre stilar?

Det började med samplingar och enkla synthljud och sedan en del synthpoppigt. Men det blev snabbt mörkt och tungt då det var mer inspirerande att arbeta med.

 

Har du alltid betraktat Finkseye som ett soloprojekt eller det har bara blivit så?

Det har bara blivit så men jag använder mig av Suzy VP (Suzanne Van Pelt) när jag behöver och min kompis Timo Nilsson lägger gärna gitarrer om det behövs.

 

Du har hållit på i uppåt 20 år med Finkseye och nyligen nappade ett ryskt bolag på dig. Varför tror du att det skedde just nu?

Jag har nått en kvalitet och en mognad i min musik som tilltalar en bredare massa, förr så kunde min musik vara väldigt filmisk och oriktad/experimentiell. Men på den senare tiden så har jag också satsat lite mer på att försöka nå ut mera så jag har skickat spår till samlingar och släppt en egen EP på Spotify.

 

Har sättet du skapar musiken på ändrats under dessa tjugo år?

I början körde jag mest hårdvarusynthar och samplingar men nu kör jag nästan enbart med mjukvarusynthar.

 

Hur ser din maskinpark ut? Kör du bara på hård eller mjukvarusynthar eller du blandar?

Jag har två hårdvarusynthar men jag har snöat in helt på mjukvarusynthar som Polysix, Nexus och Quadrasid.

 

Skall man tolka namnet Finkseye som att det står för dina betraktelser då du ju även heter Fink i efternamn?

Jag är även en konstnär och fotograf, så jag behövde ett namn som jag kunde arbeta under när jag började göra musik. Finkseye kom jag på 1994/95 nån gång när jag satt och gjorde en logotyp för min konst.

 

Hur ser du på dina låttexter? Vad vill du förmedla?

Texterna för mig är viktiga men de är inte direkt personliga utan jag försöker förmedla en känsla eller vy utan att predika. De handlar ofta om religion, död, våld och andra saker som påverkar mig till att skriva.

 

Det är ingen hemlighet att Front Line Assembly inspirerat Finkseye. Är det något särskilt hos dem som får dig att inspireras?

Deras massiva ljudmattor med samplingar och synthar är spännande och intressanta. Det där går jag igång på, de är fantastiskt duktiga på att vara melodiösa och hårda samtidigt.

 

Din är musik är ofta mörk och apokalyptisk och känns nästan filmisk ibland. Inspireras du lika mycket av film som av musik och är det en viss typ av filmer som inspirerar dig?

Jag inspireras mycket av film, sci-fi och skräck är mina favorit genres. Bladerunner och Hellraiser är nog de filmer som gett mig mest.

 

Kan du berätta lite om temagrejen med Tjernobyl olyckan som du gjort tio spår om. Finns de utgivna eller kommer de någonsin bli det?

Det var ett infall jag fick 2002 efter att ha läst om de första personerna som fick gå in och försöka rensa upp i reaktorn, de kallades för liquidators. Jag skrev en låt om dem och sedan ramlade det liksom bara på. Jag gjorde ett omslag till skivan men sedan fick jag ett jobb att göra musik för en Kanadensisk film så skivan lades på is. "Beryllium Blue" och "Blue Machinery" är tagna från den skivan och det är de enda som finns utgivna. Jag vill gärna gå tillbaks och arbeta mer med skivan så det finns nog en chans för ett framtida släpp.

 

Du är aktuell med albumet Deadweight. Hur skulle du själv vilja beskriva albumet för en som aldrig hört det?

"Hellwalker" som är första spåret på skivan sätter känslan och handlingen, sedan flyter det på genom atomöknar, mordscener och religioner som spårat ur. End theme som är inspirerad av Bladerunner avslutar den apokalyptiska vandringen. En skiva för fans av mörk elektro/industriell musik.

 

Har du planer på att spela live med Finkseye eller du ser Finkseye som ett studio projekt?

Förr hade jag svarat ett rent studioprojekt men nu hade jag kunnat tänka mig en sväng ut på klubbar. Vi får se vad som händer.

 

 

Fotograf : Krister Parmstrand

När jag var sju år gammal så köpte jag min första LP skiva och det var Radioactivity med Kraftwerk.

Jag är även en konstnär och fotograf, så jag behövde ett namn som jag kunde arbeta under när jag började göra musik.

Texterna för mig är viktiga men de är inte direkt personliga utan jag försöker förmedla en känsla eller vy utan att predika.

"Hellwalker" som är första spåret på skivan sätter känslan och handlingen, sedan flyter det på genom atomöknar, mordscener och religioner som spårat ur.

COPYRIGHT (C) 2016