Nu är det så otroligt roligt att få vara med i det här gänget och spela! Det blir någon slags crossover som blir väldigt spännande.

Text: Gustaf Hull    2022-11-19       Foto: Nikola Stankovic

Det är torsdagkväll och rätt mycket folk på Brasserie Elverket. En verksamhet som historiskt är nära kopplad till Dramaten. Det är föga överraskande för kvällens begivenhet eftersom både Jacob Hirdwall och sångaren Christofer Wollter i The Night Agent till vardags jobbar med teater. Dessa herrar och nyförvärvet, och tillika gitarrlegendar, Janne Schaffer – ja, du läste rätt i detta forum – är på ingång för att svara på mina frågor över en bit mat. Men jag får vänta.

 

 

Så kommer bandet in. Något sena från utsatt tid tillsammans med Tobias Isaksson och Viktor Blomstergren från bandets nya bolag – The Future Sound of Stockholm. Men vad gör det att vänta när man får sitta till bords och tjöta med sådana här trevliga herrar?

 

För uppmärksamma läsare så vet ni att jag intervjuade Jacob när bandet var nytt. Då var soundet i brytpunkten elektronisk pop och relativt dansdriven electronica. Med vissa teatraliska uttryck. Rimligen. Den här kvällen handlar om att de ska påannonsera att de släpper första singeln i The Night Agents nya era. Ett nytt sound. Inte minst för att Janne Schaffer klivit in i bandet. Ja, du läste rätt.

 

I ett telefonsamtal mellan Christofer och Jacob säger Christofer: ”Jacob, jag tyckar att vi behöver en gitarrist och Janne Schaffer vill gärna hänga på!”. Jacob tystande i andra änden. ”… menar du THEE Janne Schaffer!?”. Janne berättar själv:

   - Jag lärde känna Christopher 2006 på Malmöoperan när jag och Lasse Åberg satte upp en förställning där om Trazan & Banarne. Det blev en god vänskap när Christopher då spelade ”Herr Kameleont” och på den vägen är det. Nu är det så otroligt roligt att få vara med i det här gänget och spela! Det blir någon slags crossover som blir väldigt spännande.

   - Att Janne kommit med i bandet betyder något helt nytt, säger sångaren Christopher Wollter. Vi lägger mycket av de gamla låtarna - i alla fall tillfälligtvis - bakom oss och satsar på vårt nya material där Janne är med istället.

   Inför bandets nya era så berättar Christopher vad som driver honom. Något som hänger ihop med sitt yrke som skådespelare.

   - Jag har nyss fyllt 50 år och nu mera sådan att jag inte är den som tackar ja till allt hela tiden. Jag har blivit mer noga med vad jag väljer att göra. Den här formen av artisteri är jag inte van vid. Jag har stått på scenen i hela min karriär min inte på det här sättet. The Night Agent föder ett slags ”pirr” och härlig bubblande känsla i magen som gör att jag känner väldigt starkt att – ”det HÄR vill jag göra”. Jag vet inte hur det kommer att sluta. Men så länge jag känner det här ”pirret” så kommer jag vilja göra det, säger Christopher.

   Och visst låter det nytt. I mina öron är albumet ”Stars Above us” nästan milsvidder från gamla soundet. Mycket tack vare Tobias Isaksson på The Future Sound of Stockholm som har sajnat The Night Agent. Han har även varit med och producerat ett par av låtarna på nya albumet.

   - Det har betytt väldigt mycket, säger Jacob Hirdwall. Särskilt för min del eftersom mina kunskaper om branschen är begränsade. Tobias Isaksson som driver FSOS (Future Sound of Stockholm) är inte bara en erfaren mentor, han är också en artist (Azure Blue, Nite Flights red. anm.) som jag verkligen respekterar. Jag har fått lära mig att mixa låtar i den högre skolan, Tobias är mitt universitet.

 

Förväntningarna på vad det nya albumet kan generera för effekter är mycket större än tidigare. Jacob berättar:

   - Jag är lika förväntansfull nu som när jag såg Gary Numan spela på Cabaret Sauvage i Paris strax före midsommar. Det är den där känslan, är det sant? Ja, nu börjar det!

   Först ut inför plattan kom singeln ”When You Dream”.

   - Den kom till ungefär som vanligt. Det börjar med ett beat, sedan några ackord, en melodi. Sist skriver jag texten till låten. Några klockrena textrader bidrog Tobias med och Jannes solo tog låten till himlen. Jag brukar ligga i en soffa och liksom halvslumra med låtarna i hörlurarna och så kommer texten bara flygande.

   Och fler låtar kom flygande. Hela 9 stycken har hamnat på ”Stars Above Us”.

   - Den första plattan handlade rätt mycket om att försöka lära sig hantverket, men den är charmig tycker jag! Jag står för den, trots brister som jag hör nu men inte då. ”Stars Above Us” är utan tvekan en platta där alla komponenter samverkar på ett mer organiskt vis. Vi är i en process som handlar om vår musikaliska identitet som är väldigt spännande. Jag älskar när inget riktigt är bestämt. Man får gå utan skor och stumpor och känna sig fram. Men det finns mer material. Det tredje albumet kommer bli både hårdare och mjukare än det vi släpper i år. Mer vill jag inte säga nu!

 

Hur ser samarbetet ut med sången då?

   - Jag är dramatiker och författare. Att skriva text är på min gata. Musiken är för mig utmaningen. Därför skriver jag texterna till låtarna i efterhand. Men jag kan sätta en titel på en låt medan jag håller på med den, som ett tema. Sedan hör jag vad låter ”sjunger” och skriver ned texten. En ganska överraskande process.

 

Med Schaffers intåg blir det väl rikligt med gitarr - hur jobbar ni den?

Janne är en solo-gitarrist. Han trivs bäst när han är 100 procent fri.

   - Han improviserar tre gånger i studio, sedan säger han ”välj vad du vill ha” och så är det klart. Det gör att jag planerar platser i låtarna där han får plats. Jag blir ofta helt svettig när han improviserar, han är så sjukt bra.

 

Synth.nus läsare hoppas förstås att de härliga syntharna ändå har samma huvudroll. Några speciella influenser i hur ni kikat på den ljudbilden?

   - När jag hörde Ultravox live i Göteborg på 80-talet så hände något genetiskt med min musiksmak. Jag kan bara beskriva det så. Under hela min skoltid lyssnade jag på Gary Numan varje dag. Ibland överröstades mina låtar av impro-jazz som min styvfar spelade på hög volym, han var musikrecensent för DN. Han föraktade den elektroniska musiken och – det tror jag verkligen – tyckte det var kul att jag revolterade mot jazzen med Kraftwerk och sådana grejer.

 

Finns det någon ny spännande hård- eller mjukvara i ”nya” soundet?

   - Jag har en Modal Cobalt 8 som jag verkligen gillar. För det mer analoga soundet har jag skaffat en Korg Minilogue XD. Sedan är det som tidigare Waves-pluggar och mest mjukvarusynten Analog Lab. Jag har inte så många grejer, faktiskt. Det går att göra så enormt mycket med bara ett par, tre syntar, avslutar Jacob.

 

 

Albumet "Stars Above Us" släpptes igår - fredag 18 november. Releasefesten hölls på Mono Nosh & Chow kvällen innan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jacob tystande i andra änden.

”… menar du THEE Janne Schaffer!?”

Intervju med

The Night Agent

The Night Agent föder ett slags ”pirr” och härlig bubblande känsla i magen som gör att jag känner väldigt starkt att – ”det HÄR vill jag göra”.

The Night Agent

Intervju med

Men det finns mer material. Det tredje albumet kommer bli både hårdare och mjukare än det vi släpper i år.

Mer vill jag inte säga nu!

COPYRIGHT (C) 2021