Intervju med Tim McEwan i
The Midnight

Ta på dig den mintgröna Miami Vice-kavajen och häng med till-baka till 80-talet - i sinnet. För LA-baserade The Midnights snygga synthwave/retrowave ger dig det bästa av båda 80-talet och nutiden med snygga låtar i en fräsch, modern produktion vilket

gör bandet unika och mitt favoritband i genren.

   Jag kunde helt enkelt inte hålla mig från att intervjua bandet

för att höra tankarna bakom musiken och nostalgin. Det blev ett trevligt och givande samtal med bandets motor - den oerhört sympatiske Tim McEwan som utgör ena halvan i duon.

Gustaf Hull   2016-04-03

Ok, berätta för våra svenska läsare - vilka är ni och varför startade ni The Midnight?

Jag - Tim, producent - och Tyler - sångare - möttes vid en låtskrivarsession som vår förläggare, som vi hade vid det tillfället, arrangerade. Vi körde helt enkelt bara igång och vi skrev låten "WeMoveForward" den dagen!

 

Är retrowave eller synthwave en korrekt beskrivning av er musik?

Jag skulle klassa vår musik som synthwave, dreamwave, retrowave eller outrun. Kanske är en del av vår musik i trakterna av vaporwave, men den genren är vi nog lite för ”clean:a” och moderna för att hamna under. Hela den genren låter väl mest som musiken pitchats ned och bit-crushats sönder av bara helvete? Haha!

 

Den som, likt jag, följer er på Facebook och Instagram märker att ni verkligen älskar 80-talet. Är ni så nostalgiska eller är det en ”gimmick” för The Midnight?

Åh herre gud - vi är båda definitivt nostalgiska personer! Jag tror vi båda är svaga för de där nostalgiska stunderna som bara finns kvar i våra minnen och som vi aldrig kan ta oss tillbaka till. Det är något bitterljuvt med det för mig. Hela retro-80-talsgrejen är sen definitivt mer min grej. Jag har hand om alla våra sociala medier och jag älskar att posta små videor och bilder som ger mig känslan av minnena från länge sedan. Jag hade min barndom i 80-talet, så det är väl mest en ursäkt att få återbesöka och hylla allt som jag tyckte var så fantastiskt med den perioden. Det kändes ”oskyldigare” då på något sätt. Mindre cyniska tider.

 

I jämförelse med andra band i er genre måste jag säga att ni låter mer 2016. Hur väger ni soundet mellan ”då och nu” så att säga? Är det svårt att få in den rätta retrokänslan om du förstår vad jag menar?

Det är en utmärkt fråga! Du är spot on! Jag älskar 80-talet, men jag tycker att vi ljudmässigt kan prestera så mycket bättre med dagens teknik, så jag vill inte begränsa mig. Den svåra biten - som jag ägnat timmar och åter timmar åt - är att hitta den perfekta balansen mellan ljuden och hur man mixar skivan. För mig handlar det i slutändan om vilken känsla jag vill ha när jag hör låten. Får jag inte den rätta känslan, ja då har jag inte gjort mitt jobb. Känslan jag söker mig till kan vara sorg, mörker, melankoli, trånande, glädje, hoppfullhet eller en blandning av flera känslor. Men det är definitivt den svåra biten.

 

Jobbar du med någon speciell hårdvara?

Jag gillar att ha allt i samma låda - med andra ord - jag jobbar i min laptop. That’s it. Jag skulle säkert få bättre ljud av att använda externa syntar och kompressorer, men jag är lite av en kontrollfreak och vill kunna tweak:a allt in i sista minuten.

 

Vilka band har gjort störst intryck på dig? Både från då och nu.

Toto skulle jag nog säga varit störst för mig och mitt största favoritband från barndomen. Jag växte även upp med  Phil Collins, Michael McDonald, James Taylor och The Police. De gjorde alla ett stort intryck på mig får jag väl säga, men jag lyssnar faktiskt på all sorts musik. Jag älskar deadmau5, Skrillex, Tesla Boy, The 1975, Drake, Rage Against The Machine, … för att nämna några.

 

Er EP ”Days Of Thunder” är en av de släpp som gjorde allra störst intryck på mig under 2014 och jag tycker den är fantastiskt. Det är er enda officiella release, eller hur?

Tack för dina snälla ord - det betyder verkligen mycket att du säger så! Ja, den EP:n och sen gjorde jag en remix på Tyler Lyles låt ”Lost & Found”, som vi också gav ut under vårt namn. Vi har en ny platta på gång som kommer i maj och det blir ett fullängdsalbum! Allt är uppdraget till toppnivå - det visuella, mixen, 80-tal… !

 

Det var riktigt trevliga nyheter! Hur låter musiken på den kommande skivan då?

Det är i princip en fortsättning på den musik ni hör på Days Of Thunder. Soundet är nog lite djärvare. Vi vet vad vi är nu och det är den grunden vi byggt vidare på. Det blir lite fler instrumentala spår. Låtar som du kan slänga på i bilen och köra runt till i natten. Jag antar att man kan säga att det är lite mer ”noir”-känsla i dem.

 

Var det en lång process med att göra Days of Thunder?

Ja, den var typ en lång process eftersom vi lade ner MASSOR av tid på att fundera ut vad vi var för band och hitta rätt sound för låtarna. Som till exempel låten ”Red Wine and Kick Drums” gjorde jag i fem eller sex versioner innan jag slutligen gjorde den som du hör på EP:n. För mig är det väldigt tidsödande att producera, för jag är en sådan extrem perfektionist. Det är både en välsignelse och en förbannelse antar jag…

 

Hur känns det att komma undan med att lägga saxofon på låten ”Days Of Thunder” (haha)?

Det känns fantastiskt! Saxofon är ett helt jävla otroligt instrument och jag har saknat det i åratal, så nu tar vi tillbaka den skiten till musiken! Den som spelar sax på den låten är en kompis till mig  som heter Thomas Edinger och en begåvad, dansk musiker. Han är helt unik, och det finns en anledning att han spelar med alla de stora artisterna. Han medverkar på 3-4 av de nya låtarna på kommande skivan, så om du hatade ”Days Of Thunder” kommer du HATA de låtarna - HAHA!

 

NEJ, jag hatar verkligen inte ”Days Of Thunder” - jag älskar den! Det är stort att göra bra saxmusik som inte gjorts sedan Whams ”Careless Whispers”! Stort av er att komma undan med det bara (haha!). Men hur har responsen varit på er musik i US då?

Häpnadsväckande måste jag säga. Jag hade aldrig trott att responsen skulle bli så här stor varken här eller i övriga världen, ska jag ärligen säga. Vi känner oss så previligierade!

 

Vad har ni för planer för The Midnight när det gäller att uppträda live?

Jag håller på att lära mig MainStage (mjukvara från Apple för att uppträda live. Red. anm.) så vi kan börja uppträda live. Tyler bor i New York och jag bor i Los Angeles, så han kommer väl uppträda med mig när han har möjligheten, men annars blir det nog mest att jag DJ:ar och spelar på syntar live till låtarna. En slags DJ-spelning antar jag…

 

Er musik är väldigt filmisk. Är filmmusik något ni skulle vilja göra?

Jag skulle älska att få göra ett soundtrack till en film eller ett spel om jag fick chansen. Det är både en dröm och ett mål, för rätt slags projekt förstås…

 

Ok en töntig fråga då - ni har en låt som heter ”Kick Drums And Red Wine”. Hur skulle det låta med ”Snare Drums And White Wine” då?

Vi tar vilket vin helst! Haha! Eller varför inte ”rum and kick drums”? Nu blev jag sugen på rom bara för det…

 

Ok Tim. Ge oss ditt ultimata 80-tal! Vilken synthesizer?

Jupiter-8.

 

Band?

Toto.

 

Film?

Oh man! Den är svår… Die Hard eller Predator kanske… eller Risky Business … det finns för många!

 

Dataspel?

Jag spelade inte så mycket tv-spel när jag var liten tyvärr…

 

Babe?

Tiffani-Amber Thiessen från Saved By the Bell  - jag är fortfarande kär i henne än idag!

 

Till sist - vad vill ni hälsa till era svenska fans, som det verkar finnas gott om?

YOU GUYS FUCKING ROCK! Snälla följ oss på Instagram (@TheMidnightLA) och på Facebook (TheMidnightOfficial) eftersom det är det bästa sättet att hålla er uppdaterade när det gäller nyheter om oss. Jag älskar att prata med alla där och att dela den här resan med er. Keep it retro, folks!

 

 

 

 

För The Midnight är det visuella väldigt viktigt. Följ dem på Facebook och Instagram så förstår du!

"Vi har en ny platta på gång som kommer i maj och det blir ett fullängdsalbum!"

"För mig är det väldigt tidsödande att producera, för jag är en sådan extrem perfektionist. Det är både en välsignelse och en förbannelse antar jag..."

"Jag hade aldrig trott att responsen skulle bli så här stor varken här eller i övriga världen, ska jag ärligen säga"

COPYRIGHT (C) 2016