Foto från www.vanguardofficial.com

Personligen hatar jag och fastna i en genre och tycker det är mer intressant och tänka utanför boxen när det gäller att välja en cover.

Nej. Jag älskar alla mina "barn", men titelspåret sticker ut lite för att den inte låter som en typisk synthpoplåt men fungerar riktigt bra ändå.

Skapandet av nya albumet gick egentligen ganska snabbt för jag visste åt vilket håll jag ville gå med albumet.

Ditt nya album Neon Oblivion har nyligen släppts. Mellan dina första två album gick det två år. Denna gången har det gått närmre fyra år sedan ditt förra album kom. Är det på grund av att du bytt skivbolag eller har nya albumet varit svårare och göra än de tidigare två?

Tiden bara rinner iväg ibland. Skapandet av nya albumet gick egentligen ganska snabbt för jag visste åt vilket håll jag ville gå med det. Det var däremot svårare att hitta en tid i Olafs studio eftersom han turnerat med And One en hel del. Dessutom hade jag själv lite hälsoproblem under perioden albumet spelades in. Nästa album hoppas jag kommer gå fortare att få ihop.

Du har kommit att bli en älskad artist inom synthpopscenen och överlag har du fått bra betyg på dina album av recensenter. Du är antagligen medveten om att folk har höga förväntningar på ett nytt album av dig. Påverkar det ditt skapande någonting?

Jag försöker att inte tänka på det när jag skapar musik. Musik är en slags självterapi för mig och jag försöker alltid låta mina känslor styra. När jag går in i min ”skaparzon” är det bara jag och mina maskiner. Försöker du skriva för andra så funkar det helt enkelt inte.

Zynic är inte den enda akten som har lämnat bolaget Conzoom de sista åren. Varför tror du artister lämnar Conzoom?

Conzooms businessmodell fungerade inte för mig och mina gamla album har varit slutsålda alldeles för länge så jag var tvungen att agera. Tanken var att sköta allt själv hädanefter, men jag stötte på en gammal vän som bor i närheten av mig som ville supporta min musik på business-sidan så jag kan koncentrera mig på att vara kreativ och göra musik, omslag och videor.

Hur hamnade du på Zedsdead Records?

Zedsdead lovade att återutge mina gamla album och ge ut Neon Oblivion på blå vinyl. De var de magiska orden som fångade mig. Jag har känt Thomas från bolaget i över tjugo år och han är en av väldigt få människor som jag verkligen kan lita på.

På Neon Oblivion låter det som du har tagit det bästa från dina första två album och gjort ett helt nytt album. Hade du en klar bild från början över hur du ville att albumet skulle låta?

Absolut. Jag ville att det nya albumet skulle bli ett mer direkt och dansant album denna gången. All galenskap som hänt de sista åren gjorde det omöjligt för mig att blunda för det. Albumet är inte alls så introvert som Blindsided. Det är ett album som skickar en arg blick åt denna värld som bara ser ut att bli värre för varje dag.

Du hare en unik känsla för starka melodier. Var tror du att den känslan kommer från?

Jag vet inte. Min far var trummis och även om jag aldrig träffat honom så kanske han lämnade kvar en bit talang över till mig. Det blir mycket att pröva sig fram och göra misstag tills att det låter rätt. Personligen har jag gått igenom mycket skit i mitt liv och jag gissar på att det har varit till en stor hjälp när det gäller mitt musikskapande.

I låten ”Would” gästar Stefan Netschio från Beborn Beton på sång. Hur uppkom det samarbetet?

Vi mötte varandra i Olaf Wollschlägers studio flera gånger när Beborn Beton spelade in albumet A Worthy Compensation. Redan från början upptäckte vi att vi hade samma sorts humor och delade liknande musiksmak. När jag behövde en vokal som låg en oktav under min var Stefan mitt första val och fråga och jag är glad för att han tackade ja.

Den här gången har du gjort en cover på Pardise Losts låt ”Say Just Words” på nya albumet. Varför föll valet på den låten och ser du gruppen som en influens till din musik?

Personligen hatar jag och fastna i en genre och tycker det är mer intressant och tänka utanför boxen när det gäller att välja en cover. På varje album har jag gjort en cover på en låt som har betytt mycket för mig tidigare i mitt liv och som jag inte kan glömma av någon anledning. ”Say Just Words” är en av de låtarna.

Hur skulle du beskriva din egen musiksmak?

De flesta människorna kallar den för skruvad. Jag älskar gammal punk och Bay Area trash lika mycket som jag äskar gammal synth och goth. Min senaste spellista till gymmet innehåller låtar från Exodus, Skinny Puppy, Sam Cooke, Yazoo, Sol Invictus, Hard Corps, Misfits och Abba. Du kan ju bedöma själv.

För tredje gången har du samarbetat med Olaf Wollschläger som producent. Hur stor del har han i Zynics sound?

Olaf är en grym musiker och tekniker och har blivit en bra vän genom åren. Vi delar samma musikaliska bakgrund och har båda en förkärlek för gamla analoga synthar. Det gör det så mycket lättare att samarbeta. If I ask him for MS 20 resoblipps through an cureish sounding neve channelstrip I get that in a minute.

 

Kan du tänka dig någon annan producera något av dina album i framtiden?

Om Boris Blank eller Infected Mushroom skulle erbjuda sig och producera skulle jag inte säga nej.

Har du själv någon favoritlåt på Neon Oblivion?

Nej. Jag älskar alla mina "barn", men titelspåret sticker ut lite för att den inte låter som en typisk synthpoplåt, men fungerar riktigt bra ändå.

Varför spelar du inte live och finns där något som kan ändra på ditt beslut i framtiden?

Helt ärligt hade jag inte förväntat mig så mycket intresse för livespelningar. När jag startade Zynic var det en typ av självterapi. Jag fick en diagnos på en ögonsjukdom för några år sedan och ovanpå det följde en depression.  Zynic är ett enmansprojekt och jag behöver ett crew som jag kan lita på som kan göra det lite intressantare att titta på. Det kostar pengar som jag känner att jag inte har. Jag trodde aldrig det skulle kunna hända men Thomas från Zedsdead och jag själv har börjat klura på något som vi skall fundera mer på när marknadsföringen för det nya albumet är klart. Man ska aldrig säga aldrig att det inte kan ske.

 

 

 

Svenska bokare se nu till att dra i Zynic och låt oss hoppas på att spelningar med honom blir av i framtiden. Själv tycker jag att han kan börja med och spela live i Sverige.

Nyligen kom det efterlängtade albumet Neon Oblivion med Zynic - eller Peter Siemandel som han egentligen heter. Zynic har gått från klarhet till klarhet på sina tre album, fyllda med extremt bra synthpop som gjort starkt intryck på mig och andra. Synth.nu tog kontakt med herr Siemandel för en intervju om nya albumet och till exempel om varför han inte spelat live än.

Zynic

Intervju med

Text Benjamin Kristiansen   2017-04-19

COPYRIGHT (C) 2016