Gustaf Hull   2016-03-30

TEKNIKEN SOM SKAPADE MUSIKEN

Mauro Scocco

Född 11 september 1962 i Fristad utanför Borås. Låtskrivare, sångare, musiker och musikproducent. Känd som soloartist och  genom gruppen Ratata.

 

DISKOGRAFI

1988 – Mauro Scocco

1991 – Dr. Space dagbok

1991 – Det sjungande trädet

1992 – Ciao!

1994 – 28 grader i skuggan

1996 – God morgon Sverige

1997 – Hits

1999 – Tillbaks till världen

2003 – Beat Hotel

2003 – La Dolce Vita – Det bästa 1982–2003

2005 – Herr Jimsons äventyr

2007 – Ljudet av tiden som går

2007 – 50 sånger (samlingsbox)

2011 – Musik för nyskilda

2012 – Årets julklapp! från Mauro Scocco

 

DISKOGRAFI - RATATA (ALBUM)
1982 – Ratata

1982 – Jackie

1983 – Äventyr

1984 – Paradis

1985 – Sent i september

1987 – Mellan dröm och verklighet

1989 – Människor under molnen

 

RATATA - MEDLEMMAR GENOM ÅREN
Mauro Scocco

Johan Ekelund

Heinz Liljedahl

Anders Skog

Johan Kling

I denna artikelserie pratar vi med artister om syntarna som präglat deras sound.

Vad jag förstår var Kraftwerk en stor inspiration till att ni bildade Ratata. Kände ni att ”nä, nu bildar vi ett syntband”?

Ja, Kraftwerk var en av flera inspirationskällor. Yellow Magic Orchestra var en annan. Bowie och Eno var också väldigt viktiga för oss.

 

Ni var rätt unga då och syntar var allt annat än billiga på den tiden. Vad gjorde ni för investeringar i hårdvara?

Syntar var relativt sett egentligen inte dyrare än en okej gitarr. Den största investeringen var en KORG MS-20 och en KORG Rhythm 33-trummaskin.

 

”För varje dag” var första singeln eller hur? Vad hör vi för syntar i den?

Det är i stort sett bara KORG MS-20 och kanske lite KORG PolySix.

 

"Ögon av is” är min personliga favorit från er tidiga karriär. Samma sak där?

Ja, det är KORG MS-20.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

När ni spelade live – förlitade ni er på sequencers eller var det helt ”live”?

Både och, men 99 % var live!

 

I början turnerade ni med Lustans Lakejer, delade ni samma publik?

Ja, det var i stort sett samma fans.

 

I en äldre intervju med Ratata, där ni får frågan om varför ni har det sound ni har, ger du  journalisten det briljanta svaret ”För vi har bara en synt.” Vilken var det?

Det är KORG MS-20!

 

Brian Eno var ju manisk fan av DX7:an på den tiden och hade flera på scenen. Använde ni den något?

Den kom långt senare, men – ja - den använde vi en hel del!

 

Kan du nämna några fler syntar som formade Ratata-soundet genom åren?

Mycket Emu Emulator II, Yamaha DX7, MSQ-sequencern, KORG PolySix, Prophet 5 använde vi en hel del.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kände ni er någon gång begränsade av tekniken?

Det var klart besvärligare än nu, men nej - det var hanterbart.

 

Gjorde ni ett medvetet avsteg från synthmusiken senare?

Vi förändrades. Vi blev ett liverockband som spelade i ishallar. Publiken förändrades...

 

Ryktet gör gällande att alla era syntar finns kvar i er ägo. Är det dags att göra ”Ratata The Museum”?

Haha, ta det med Johan…. (Johan Ekelund, f.d. Ratata red.anm)

















 

 

 

 

 

 

 

 

Har du någon gång fått idéerna till låten av ett syntljud?

Många gånger!

 

Vad jobbar du med för syntar idag?

Mest mjukvarugrejer. De som alla andra kör på - i stort sett. Allt finns nu, det är bara idéerna som räknas, inte grejerna på samma sätt som det var förr.

 

Kvalitetsmässigt - kan mjukvara ersätta hårdvara?

Man kan höra skillnaden tycker jag, men det är samtidigt väldigt kreativt att ha allt tillgängligt så snabbt.

 

Vad är din relation till synth idag?

Jag gillar bra musik, sen är det ointressant om det är Nat King Cole, Kraftwerk eller Kylie Minogue.

 

Vilka nya eller gamla artister i genren gillar du?

Depeche håller stilen, Kraftwerk är tidlösa … i övrigt vet jag inte. Allt är ju gjort med ”syntar" nu mer. Det är en nostalgisk term för 80-talsmusik.

 

Skulle du kunna tänka dig att göra ett renodlat elektroniskt album?

Tror inte det. Jag är intresserad av musik och låtar. Jag tycker att det är mindre viktigt med genrer och hur de har skapats.

 

Skulle du producera ett synthband om du fick chansen?

Inte så troligt att någon skulle fråga ... eller att jag skulle tacka ja. Johan är bättre på den grejen!

 

Ok – avslutningsvis - vilken synt har betytt mest för dig i livet?

KORG MS-20!

När det gäller svensk synthistoria var Ratata pionjärer med att göra synth på svenska. Men vad för teknik skapade Ratatas sound och hur jobbar Mauro i dag? De frågorna (och några till) fick Gustaf på synth.nu möjlighet att ställa till honom i en exklusiv intervju. Håll till godo.

Foto: Korg

Ratata blev duo. Här Mauro och Johan. Bandet upphörde 1989 men hade en reunion 2002.

Exklusiv intervju med
Mauro Scocco

"Jag gillar bra musik, sen är det ointressant om det är Nat King Cole, Kraftwerk eller Kylie Minogue."

KORG MS-20 - den synt som betytt mest för Mauro Sccco.

Korg Rhythm 33 - Ratatas trummaskin.

COPYRIGHT (C) 2016