BURG – ”The Silent Earth”

ALBUM     Gustaf Hull      2019-06-16

7/10

AMBIENT / ELECTRONIC / EXPERIMENTAL

Ett lysande soundtrack till en film som aldrig kommer att göras.

Jouni Ollila – a.k.a BURG – behöver ingen närmare presentation. En legendar inom den svenska synthscenen. Punkt. Frågor på det? Googla! Trots medverkan i en rad spännande band verkar det som Jounis hjärta bankar hårdast för sitt eget BURG. Det förstår jag. BURG är sounddesign på hög nivå. Med en smått imponerande hemmastudio, fylld med spännande hårdvara, spelar BURG in allt live. Japp, så är det. Med de små variationer och tillfälligheter som det inbjuder till är BURGs låtar unika. Även på platta.

The Silent Earth är BURGs fjärde fullängdare. Förra plattan - The Poveglia Connection – upplever jag mer drömsk. The Silent Earth har en annan svärta. Det är dramatiskt och filmiskt med en ibland närmast sprucken ljudbild. Åtta låtar - plus en ”oändlighetsmix” av ”The Silent Earth” - är en generös mängd i tanke på att många låtar är uppåt 10 minuter och mer. Men det passar den här genren väldigt bra. Drömskt och vackert kantas med kallare stämningar. Som i inledande låten ”Froesen In Time” som bör ge dito Vangelis-fans en skön magkänsla. Det finns även lite beats – speciellt i ”Periorbital Dark Circles part 2”. Dock i väldigt dansvänligt tempo för oss som inte är kids längre ska sägas.

BURG är också visuellt. Jouni postar ofta Youtube-filmer där Jouni med ljussatt studio skapar ljud och liveversioner som blir unika. Missa inte.

The Silent Earth är, enligt BURGs egen beskrivning, ett soundtrack till en film som aldrig kommer att få se dagens ljus. Så är det kanske, men efter ett par rejäla genomlyssningar har jag i alla fall sett den – inuti mitt huvud.