Code Elektro - "WOLF"

ALBUM   Gustaf Hull   2016-09-08

6/10

SYNTHWAVE / RETRO WAVE

Fans av Carpenters samlade verk och allehanda retro-sci-fi-musik, läs vidare.

Code Elektro är en dansk musikproducent som älskar att förkovra sig i gammal hårdvara när han skapar sin musik. Influenserna är science fiction. Tänk Carpenter och filmer som Blade Runner, Tron … ja, ni förstår.

Förra plattan - Superstrings - utsågs till Årets (Danska) Elektroniska Album 2015 av Gaffa. Det kan jag tycka var trevligt. Och välförtjänt på många sätt, för den här musiken är handlar inte bara om låtarna utan hantverket. Superstrings är inte helt olik WOLF, men WOLF är ambitiösare och har större variation i stämningarna. Det är en konceptplatta som enligt Code Elektro handlar om framtid, teknik, människans roll i naturen med mera. Ljudmässigt skulle jag säga att WOLF har mycket mer retro i sig än Superstrings. Den har en ”äldre” ljudbild. Högst troligt beroende på att äldre hårdvara har använts. Gillas.

Hur lyckat är det då? Ja, att WOLF skulle kunna ersätta – till och med förbättra – musiken i vilken sci-fi-rulle som helst råder det inget tvivel om. Allt handlar om att du ska vara i stämning för den här typen av musik. Ger du WOLF tid och rätt sinnesstämning så är den rätt häftig. Ett sådant där album som man blir väldigt kreativ av när du lyssnar på det - oavsett du pluggar, skissar i datorn eller spelar något dataspel. Välgjort och snyggt producerat. Sägas ska också att det finns andra överraskningar på plattan som till exempel ett klassiskt 80-talsgitarrsolo på låten ”Lost in Time” och ett saxsolo på ”Postlude (transformation)”. Lite kul, men kanske som att svära i kyrkan på den här sajten. Bra gjort i alla fall.

Personliga favoriter är ”Scandinavia” och ”Voyager”. De kräver lagom mycket av mig. I övrigt blir det som sagt väldigt filmiskt. Inget fel med det, men det kräver sin lyssnare. Det finns mycket sådan här musik och allt fler artister dyker upp. Ta då med dig att Code Elektro är ett av de bättre alternativen.

Fotnot: För er ljudnördar där ute kan jag kittla er att det finns en vinylutgåva, i samarbete med Nordic Dynamic, som ger en helt annan briljans i ljudet som streaming och digitala versioner inte kan matcha. Kolla länken här om du är intresserad.