Fischerspooner – ”Sir”

ALBUM     Erik Ångman     2018-04-12

7/10

ELECTROCLASH / ELECTRONIC POP

Fischerspooner är tillbaks och tar för sig av allt som livet ger och håller inte igen. Det är nio år sedan förra skivan och de är minst lika bra nu som då.

Jag har alltid varit svag för artister som inte bara slentrianmässigt river av meningslösa texter, utan som istället har något de vill säga. I elektronisk musik så finns det ofta ett fokus på tekniken, maskinerna, ljuden och sång känns mer som om man tycker det är ett nödvändigt måste. Fischerspooner verkar däremot ha något att säga. Låtarna på ”Sir” handlar framförallt om relationer och hur livet är för en homosexuell man i USA 2018. Sångaren Casey Spooner beskriver detta utan att använda någon påklistrad retorik eller att skrika ifrån ett utanförskap. Istället så berättar han sina historier med känslighet och skamlöshet men samtidigt alltid med ett öga på dansgolvet.

Musikaliskt så är det fortfarande Electroclash/pop det handlar om men det känns som om Fischerspooner har tagit ett steg mot ett mer producerat sound jämfört med deras förra skiva ”Entertainment”. Nu känns det som om vartenda ljud på skivan är medvetet utvalt och väl skulpterat. Är man en ljudnörd som jag så finns det mycket smaskigt att hitta i detaljerna på ”Sir” Skivan är producerad av Michael Stipe (REM) och det verkar som om han fått Warren Fischer och Casey Spooner att fokusera mer både vad det gäller låtskrivandet och hantverket. Ibland så känns nästan skivan lite väl överproducerad och kontrollerad, men det är kanske priset man får betala för att göra en skiva som låter så ”lyxig” som ”Sir” gör.

FIscherspooner är tillbaks och de visar varför tog sig till toppen för tio år sedan. De är fortfarande där och verkar fortfarande vara nyfikna och hungriga på att skapa. De har fortfarande något de vill säga och med ”Sir” så känns det som de verkligen tar bladet från tungan. Rekommenderad lyssning är låtarna ”TopBrazil”, ”Everything Is Just Alright” och ”Strut”. Den sistnämnda är en riktigt grym låt och låter lite som Depeche Mode kunde ha gjort om de hade valt att låta lite mer moderna. Jag hoppas verkligen att ni get skivan en chans och jag kan nästan lova att ni hittar något där ni kommer att tycka om.