Harmjoy – ”Iron Curtain. Velvet Glove”

ALBUM       Henrik Kanatidis      2019-05-03

7/10

Olaf A. Reimers och Dan von Hoyel är tillbaka med uppföljaren till 2015 års ”Silver Lining of the Mushroom Cloud” en skiva om jag gillade skarpt. Frågan är om uppföljaren håller samma klass?

Harmjoys debut var fylld av starka melodier och på ”Iron Curtain. Velvet Glove” fortsätter de på samma spår. Rent allmänt finns det inget att klaga på när det gäller ”Iron Curtain. Velvet Glove”. Det är tunga basgångar, svävande synthslingor och Dans mässande, ganska monotona röst som ibland låter lite lätt elak röst ovan på det, ett koncept som är svårt att misslyckas med.

Albumet håller generellt hög klass och den enda gången Harmjoy misslyckas är när de drar ner på tempot i låten To Know Me som närmast kan liknas vid en elektronisk power ballad komplett med gitarrer. Visst kan man tycka att det är lite experimentellt och kul att de försöker ta sig utanför ramarna men i det här fallet misslyckas experimentet. Harmjoys styrka ligger i deras koncept som jag beskrev tidigare och det är något som jag tycker att de bör hålla sig till.

De starkaste spåren på ”Iron Curtain. Velvet Glove” är helt klart We Could Go On och Only The Nightmares Survive som redan släppts som singlar. En annan sak som är värd att uppmärksamma är att CD:n, som är utgiven i en begränsad utgåva om 300 exemplar, innehåller femton spår, varav fyra är remixer. The New Divisions Remix av Only The Nightmares Survive släpptes i samband med att låten släpptes som singel precis som Titans remix av We Could Go On. Nytt på CD:n är ytterligare en remix av Only The Nightmares Survive, den här gången remixad av Northborn samt Don’t keep Me Waiting där Blutengel står för remixen.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att ”Iron Curtain. Velvet Glove” inte bjuder på några större överraskningar men inte heller några större besvikelser. Olaf och Dan gör det de är bra på och det räcker rätt långt.