Jonteknik – ”Skylines"

ALBUM     Erik Ångman     2017-03-19

7/10

ELECTRONIC POP/ELECTRO

Med en kärleksfull blinkning till giganterna från Düsseldorf så för Jonteknik arvet vidare in i 2017.

Jonathan Russel a.k.a. Jonteknik är tillbaks med ett nytt album. Som oftast när det gäller hans skivor så är även det här släppet konceptuellt till sin natur. Skyines är en oddysé mellan olika storstäder i Europa och hans idé var att ge varje stad sitt eget soundtrack som på något sätt speglar hans upplevelse av staden.

Musikaliskt så fortsätter Jonteknik på sitt inslagna spår. Det är Kraftwerkdoftande elektro, mestadels instrumentellt men med lite inslag av samplingar och vocoder. Skylines är kanske lite mer stillsam och eftertänksam än hans tidigare släpp. Det finns egentligen inga spår som är gjorda för dansgolvet utan det känns mer som ett soundtrack att ha i lurarna när man tågluffar genom Europa. Man får ett leende på läpparna när introt till ”Oslo” oundvikligen för tankarna till att det här är Kraftwerks Numbers på norska. Egentligen så är hela skivan nästan att betrakta som en kärleksfylld hyllning till de tyska giganterna. Men det känns faktiskt inte alls som en billig ripoff trots musikens likhet.

Jonteknik kan sitt hantverk och låtarna är välgjorda med snyggt skruvade ljud. Även om skivan är gjort med mjukvarusyntar så låter det faktiskt rätt varmt och organiskt. 14 låtar är väl vad som börjar bli normalt för en skiva nuförtiden men Skylines hade nog mått bra av att kortas ner lite för att få lite mer fokus och driv. Visst, Skylines kanske inte bryter någon ny musikalisk mark, men det var aldrig tanken med skivan och jag tycket att Jonteknik skall ha en eloge för väl utfört arbete och förvaltandet av ett musikaliskt arv. Personliga favoriter på Skylines är den lite mer experimentella ”Reykjavik”, ”London” med sitt lite släpiga beat och ”Roma” med ekon från Computer World