MOTOR!K - "MOTOR!K"

ALBUM     Gustaf Hull      2019-08-16

7/10

KRAUT / PROGRESSIVE / ALTERNATIVE ELECTRONIC

Motor!k bjuder på 70-talsfest – och du är bjuden.

Legendaren Dirk Ivens har sedan 1980 varit en föregångare när det gäller EBM och industri med band som Absolute Body Control, The Klinik och Dive. Nu har han gått ihop med vännerna Joeri Dobbeleir (gitarr/synthar) från The Whereabouts of J Albert och Dries D'Hollander (trummor/percussion) ex-Suburb Songs för att hylla deras musikaliska influenser. Motor!k är kraut där elektronisk musik också har sina rötter. Inte minst - det var i den här genren två herrar blev fyra och bildade Kraftwerk. Kort sagt – vi har den här genren att tacka för mycket.

Ok, då river vi av plåstret först. Kraut, och progressiv musik i allmänhet, var en kulturyttring som gick emot etablissemanget. Konstnärligt, fritt och utvecklande – vilket också tilldrog sig människor med samma profil. Att lyfta den här genren idag bryter inte några normer och är således föga ”progressivt”. Nostalgi är inte progressivt. Däremot kan ni som är asketer när det gäller kraut vara lugna – ni är i goda händer. Motor!k gör en hyllning till krauten. Det är som när någon bjuder på 70-talsfest. Det är ett frosseri i temat som kan göra att det känns lite tillrättalagt och överdrivet – men det är väldigt roligt.

Och en bra fest är det också. Sex låtar som snittar 6–7 minuter styck. Det är inget extremt för att vara kraut kanske. Inte ens en Kraftwerklåt, men enligt klassiskt manér är ju låtarna ingen ackordfest heller, så det blir rätt behagligt.

De första två låtarna ”Static” och ”Sliding” sätter nivån. Här kommer ni nostalgiker att få ett leende på läpparna. Dock tycker jag att efterföljande ”Colder” är första steget framåt och känns väldigt fräscht i sammanhanget måste jag säga. Det är dessutom det mest renodlade, elektroniska spåret. ”Stellar”, ”Neztrinos” och avslutande ”Static (reprise)” fortsätter leverera samma goda kvalité som inledningen. Nice.

Jag skulle inte bli förvånad om ni som är ”true to the koncept” kommer att kikna av er piptobak och fnysa, men jag hoppas att desto fler – likt undertecknad – kan njuta av det här som en hyllning. Motr!k kommer inte att vidga synen på vilka vägar ny musik kan gå. Däremot bjuder de på

70-talsfest – och du är bjuden. Jag kommer, hoppas att vi ses.