Niels Gordon – ”Land”

ALBUM      Erik Ångman     2020-07-04

7/10

COSMIC / KRAUT

Organisk, elektronisk musik som tar er med på okända, men och förunderliga, skogsstigar som både leder bort och hem.

Det känns befriande ibland att höra musik som inte låter så tillgjord eller som om den var gjord för att passa in i ett visst marknadssegment. Niels Gordons ”Land” känns i stället som om det här är musik som han verkligen älskar att göra och inte för att komma högst på topplistorna. Jag säger inte att han inte har ambitioner med sin musik, men att det känns som ”Land” kommer mer från hjärtat än hjärnan.

Musiken på skivan har sina rötter i 70 talets elektroniska musik med Jean-Michelle Jarre och Tangerine Dream som står bakom Niels och nickar uppskattande. Däremot är det inte på något sätt en kopia av deras musik utan mer en hommage till den tidens elektroniska musik. ”Land” är mer återhållen och minimal och inte så svulstig som de tidigare nämnda storheternas musik. Det är förfarande instrumentellt, analogt och melodiskt men ändå med en egen touch. Det vilar något av nordiskt vemod over många av låtarna och jag ser bilder av djupa skogar och mörka tjärnar framför mig när jag lyssnar på låtar som ”Helio” och ”Outer Grounds”. Kanske är det så att det är det här som är folkmusik 2020. Musik som är tillbakablickande men som samtidigt ser in i framtiden.

Ta med er ”Land” ut till sommarstugan eller lyssna på den när de ljusa sommarnätterna sänker sig bakom stadens hus, slut ögonen och njut av lugnet och låt tankarna gå dit Niels Gordons musik leder er.

Här kan ni titta på ett liveframträdanade som Niels spelade in hemma hos sig i samband med släppet av ”Land”.