The Night Agent - "The End of the Road"

ALBUM     Gustaf Hull    2020-04-04

7/10

ELECTRONIC POP / ALTERNATIVE

Välproducerad teatersynth med välartikulerade texter.

Nja, teatersynth var väl ändå ett hittepå från min sida? Sorry. Duon The Night Agent med Jacob Hirdwall och Christopher Wollter må vara väletablerade namn inom teaterkretsar, men att den ansatsen skulle vara avgörande för en ny genre är att ta i. Men visst. Nog kan du höra att deras yrkesbakgrund färgat av sig i både texter och dramaturgi. Det berättar Jacob Hirdwall själv om i den intervju jag gjorde med honom tidigare här i år. Och jag gillar det.

Enkelt förklarat - nej, det finns ingen annan synth-akt i Sverige som låter så här 2020. Inramningen skulle kunna vara mycket simplare, men The Night Agent valde en mer komplicerad väg där vi bjuds på väldigt välproducerade låtar med en sammansmält ljudbild av allt det vi som älskar elektronisk musik vill höra.

Sedan finns en "fransk touch" och lite alternativa, fusionaktiga influenser här och där. De kan vara en vattendelare. En del kan också säkert känna att Christopher Wollters sång är så välartikulerad att den trycks in i öronen med lans. Jag kan tycka att det ger karaktär och själ i musiken. Under sin paraplygenre, där bra sång är en bristvara och mycket effekter, blir Night Agent något annat.

Låtmässigt skulle jag vilja stanna till vid två spår som du inte får missa; ”No More Lies” och ”Canary on the Moon” med Anders Svensson. Riktigt bra. Nej, några direkta radiohits är det kanske inte tal om, men då har du nog fel förväntningar på The Night Agent. Här ska du ta del av känsla, dynamik och - om något - innehåll. Om "teatersynth" inledningsvis var effektsökeri från min sida är content-synth en bättre beskriving. Berättandet.

Allt får du i samma akt men bandet har redan ringt in för en EP - Les Visiteurs du Soirs - som kom här om dagen. Kanske Coronakrisen gett den tillfälligt publiklösa teaterensembeln mer fritid? Det finns inget ont som inte för med sig något gott.

Det här är ett av årets mest spännande debutalbum.

Ridå.