Red Emprez - "Reborn"

ALBUM   Martin Brandhill   2016-08-25

9/10

Energirik, pulserande electropop som sätter ett stort avtryck. Polsk, elektronisk musik har inte aldrig låtit så här bra förrän nu. Reborn får mig - passande nog - att känna mitt intresse för genren pånyttfödd.

Polen är kända inom de flesta områden. Till exempel kommer den kända musikkompositören Frédéric Chopin därifrån. Och under den här sommaren charmade landets fotbollslandslag fotbollsvärlden med en passionerade och underhållande fotboll i årets fotbolls-EM i Frankrike. Men elektronisk musik associerar vi inte så lätt till den vitt-röda flaggan, eftersom landets musik domineras främst av heavy metal och hip hop. För känner ni till de här elektroniska akterna som The Dumplings eller för den delen Őszibarack?

Reborn är det tredje albumet från Red Emprez. Bandet består av Michal Franczak och Adam Boguslowicz. Duon kommer från Bialystok i östra Polen har hållit på sedan 2004 och det är åtta år sedan duon släppte ett nytt album.

Reborn innehåller 12 låtar med pulserande electropop med start avtryck som är influerat från 1980-talet, men känns väldigt modernt och tilltagande. De två inledande låtarna i albumet "Monte Carlo" och "Streets" är väldigt medryckande starka och bygger upp ett starkt intresse för lyssnaren att följa med på en elektronisk bilfärdsresa genom Kalifornien på den amerikanska västkusten.

Huvudsingeln "Wanted" som släpptes förra året gillade jag starkt som 80-tals flörtande låt och efterfrågar lyssnaren efter fler medryckande dansanta electropop låtar, kan jag rekommendera de två sista låtarna "Going Down" och albumtitelspåret "Reborn" i albumet, men för mig går jag mest igång för "The Port" som är albumets bästa spår. För mig är låten en electropophyllning till den kände brittiske blues rockartisten Chris Rea som växer och växer varje gång den spelas.

Reborn är för mig årets bästa electropopalbum hittills och jag skulle bli mäkta förvånad om något annat slår detta vid årets slut. Red Emprez håller den polska flaggan högt för den elektroniska musiken där och vi får hoppas att resten av den europeiska kontinenten faller för dem som jag gjorde.