Rocococo - "Versailles"

ALBUM   Martin Brandhill  2016-02-23

7/10

Lekfull och sprallig likt ett barns vilda fantasi som bryter mot alla regler och mallar för elektronisk musik. Versailles beskriver mig perfekt som person i ett nötskal.

Det är sällan man hittar något som är udda, ovanligt och utmanar mig när jag gräver mig igenom ny synth/elektronisk musik där ute. Men när det händer och det bra, då blir jag helt såld och glädjefylld. Så är just fallet med debutalbumet Versailles från det amerikanska barock-electropop-duon Rocococo.

Rocococo består av Kasson Crooker ~ aka Guy de Comté-Moog Fontainebleau, Drinker of the House of Bourbon & Ruler of the Duchy of Pannekoeken ~ aka ~ The Dauphin, The Heir Apparent och Denise Ng ~ aka the Duchess Jeanne Antonique D'esprit de L'escalier, Electresses of "Prophet Douze". De vill beskriva sig själva att de är musikaliska kompositörer från 1750-talets Frankrike som har transporterats till 2010-talet genom en tidsmaskin och gör sin instrumentala energirika elektroniska musik på en Gameboy. Låter hela beskrivningen fullständigt konstig och bisarr? Svar ja, men väldigt intressant om ni frågar mig. För ju mer konstigt, bra och utanför alla musikens ramar och mallar som det kan låta, desto mer intressantare artist är det att följa i min bok.

Versailles är ett instrumentalt electropopalbum som påminner om ett soundtrack för de tidiga tv-spelen och Gameboy-spelen som kom under 80- och 90-talet. Flera låtar går jag igång på. Öppningsspåret ”Let Them Eat Synth”, ”Giguebyte” och den väldigt trallvänliga och melodiuppbyggande låten ”L’odalisque Blonde”. Till och med fastnar jag för den atmosfäriska och lite ambient-inspirerande albumtitelspåret ”Versailles”, som får mig väldigt eftertänksam och filosofisk över tillvaron i livet. Skulle jag välja någon låt som har gått varm så är det ”Style Galante”.

Versailles tilltalar det lilla barnet i mig. Ett barn som känner sig fullständigt utmattat efter att fått ut allt spring i benen, men ändå sitter med ett stort glatt leende på läpparna. Det skulle inte förvåna mig om det här inte är årets största överraskning när musikåret 2016 har summerats. Tack Rocococo!