Signal~Bruit – "Planishère(s)"

ALBUM     Henrik Kanatidis  2016-10-20

6/10

ELECTRONIC

1884 skrev författaren Edwin A Abott, där bokstaven ”A” i mellannamnet för övrigt också står för Abott, novellen ”Flatland, A Romance Of Many Dimensions”.

Novellen anses av en del vara en av de första sci-fi-berättelserna men är även ett kritiskt inlägg i debatten om det viktorianska klassamhället men framför allt utforskar den dimensioner och geometriska figurer. Invånarna i Flatland består av olika geometriska figurer. Män är polygoner vars sociala status visas genom deras regelbundenhet och antal sidor. De allra bästa männen är dock cirklar då de anses vara den perfekta formen. Kvinnor består å andra sidan bara av ett streck och är enligt lag skyldiga att ge ifrån sig ett ”fredsskrik” med jämna mellanrum när de är ute och går så att ingen ska missta dem för en prick. Arbetare ser ut som liksidiga trianglar.

Novellen innehåller fler lustigheter och är en ganska intressant samhällstudie så om det verkar lockande så leta upp novellen och läs den.

Med den här boken som inspirationskälla har fransmannen U-0176 som Signal~Bruits ende medlem kallar sig gjort skivan Planishère(s).

Skivan har fem spår: Polygones, Chromatistès, Pantocyclus, Révélations och Prométhée och bör definitivt lyssnas på i ett svep, gärna med hörlurar. Det är vackert och stämningsfullt, förutsatt att man gillar minimalistisk electronica det vill säga. Tillhör man inte den kategorin är det lätt avfärda det hela som hissmusik eller muzak. Tempot är ganska lågt och låtarna är långa, alltifrån sex och en halv minut till en bit över 15 minuter. Det är dock ingen ”jättesvår” skiva. Det är kanske inte den första skivan jag skulle rekommendera en novis inom minimalistisk electronica eller ambient techno men den som har börjat få ett intresse för eller redan har ett intresse för dessa genrer bör definitivt ge skivan en chans.

Eftersom skivan är lite utav en musikalisk resa är det svårt att peka ut något visst spår som bättre än något annat, det är helheten som räknas och i mina öron är det en bra helhet. Som lyssnare kan man själv välja om man vill vara aktiv eller passiv. Den fungerar lika bra som bakgrundsmusik som en skiva att koppla av till. Som lyssnare är valet ditt!

Planishère(s) är för övrigt den första skivan som släpps på det nystartade tyska bolaget Meshwork Music. På bolaget återfinns även inte helt okända X Marks The Pedwalk och SN-A som består av Sevren Ni-Arb känd från bland annat X-Marks the Pedwalk, Pax, U-Tek, Ringtailed Snorter med mera.