The Sound Of Arrows
– “Stay Free”

ALBUM     Martin Brandhill     2017-11-17

Nja...

4/10

Ett fint och stämningsfullt album från Gävleduon, men det känns lite själlöst och utvattnat på sina ställen.

Det är sex år sedan Gävleduon The Sound Of Arrows, bestående av Stefan Storm och Oskar Gullstrand, häpnade oss med sitt debutalbum Voyage där bandet lät oss sväva i rymden tillsammans med dem. Det fick många, inklusive mig, att börja tala om duon som ”Sveriges svar på Pet Shop Boys”. Sedan efter mer än fem års tystnad kom ett överraskande livstecken i våras med singeln ”Beautiful Life”. Den förde tankarna till en behaglig version av Robbie Williams ”Millenium” från 1998. Rymdäventyrarna hade uppenbarligen landat.

Stay Free innehåller 12 låtar som bandet beskriver som sorgsna låtar som låter glatt och är injicerade med en genuin, obestridlig känsla av hopp. Beskrivningen köper jag rakt av, för albumet låter väldigt fint och stämningsfullt, men det känns lite själlöst och mest bara ”okej” över lag. För flera av albumets låtar hamnar tyvärr lätt i glömska och jag saknar riktiga guldkorn. Inte ens duetten med Niki & The Dove i ”In The Shade Of Your Love” engagerar mig speciellt. Den enda låten som jag riktigt fastnar för är ”Wicked Ways” med norska Annie, som för mina tankar till en modern, electrosoulig Seal.

Stay Free må ha varit en liten kraschlandning snarare än landning, men jag tror att duon kan hitta tillbaka igen om de kan lägga om kursen till att bli rymdäventyrare igen – som på Voyage. För rymdäventyrare är exakt vad jag tycker att The Sound Of Arrows ska vara och inget annat…