Symbion Project – ”Gishiki”

ALBUM     Martin Brandhill     2017-06-08

9/10

AMBIENT / DOWNTEMPO / ETHNIC / ELECTRONICA

Spänn fast era säkerhetsbälten för att få uppleva årets häftigaste upptäcktsfärd. Både när det gäller elektroniska ljudlandskap och rent kulturellt.

För cirka en månad sedan fick jag möjligheten att intervjua den amerikanske soloartisten Kasson Crooker alias Symbion Project. En person som har väldigt många strängar på sin musikaliska karriärlyra. Han berättade bland annat om ett kommande instrumentalistiskt, elektroniskt studioalbum. Nu är det här – Gishiki.

Gishiki är Symbion Projects åttonde studioalbum och är, tillsammans med de två tidigare albumen Wound Up by God or the Devil (2007) och Contrapasso (2011), det tredje albumet i den instrumentala trilogin. Gishiki betyder ”ritual” eller ”ceremoni” på japanska och hela albumet är inspirerat av de åtta Bushido-dygderna (samurajernas hederskodex). Låtarna följer samma tema; universell kärlek (”Jin”), heder (”Meiyo”), ärlighet (”Makoto”), lojalitet (”Chūgi”), respekt (”Rei”), självkontroll (”Jisei”), rättfärdighet (”Gi”) och hjältemod (”Yū”). Traditionell, japansk musik blandas med vintagesynthar, stränginstrumentet Koto och vindspel som skapar ett vackert och dramatisk ljudlandskap.

Kasson Crooker har verkligen skapat en röd tråd genom alla åtta teman och soundet är förföriskt, vackert komponerat. Nästan lite obehaglig på sina ställen. Om Blade Runner hade fått en systerfilm, som till exempel William Gibsons sci-fi-roman Neuromancer från 1987, skulle Gishiki passa perfekt som soundtrack. Det är svårt att välja en favoritlåt, men den som berör mig starkast är avslutande låten ”Yū” (hjältemod) som börjar med ett obehagligt intro för att öppnas upp i en pampig och elektronisk eufori.

För de som gillar Brian Eno, Isao Tomita, Ryuichi Sakamoto och de tidiga verken av Jean-Michel Jarre är Gishiki verkligen något för dig. Det här är nämligen en av årets häftigaste upptäcktsfärder som du som lyssnare kan få uppleva med temposkiftande, dramatiska, elektroniska och kulturella ljudlandskap.