Tesla Boy - "Moses"

EP    Martin Brandhill    2016-08-22

8/10

SYNTHPOP / NEW WAVE

Efter år av sorger och förtvivlan över den  potential som detta ryska synthpopband besitter, men som inte har fått ut det på bästa möjliga sätt i deras låtkatalog, har jag nu funnit tillbaka respekten för Tesla Boy. Tack vare denna dansanta moderna och up-temporyckande EP.

Min relation till Tesla Boy har varit lite av en berg- och dalbana, då jag ena stunden har gillat lite deras säregna synthpop stil som flörtar med 80-talet, men som har saknat de tillräckligt bra och kvalitativa låtar som har fallit mig i smaken. Men efter att bandet släppte sin senaste singel ”Nothing” i februari tidigare i år, blev jag dels positivt överraskad och förvånad över hur modernt den lät. Det lät inte alls lika nostalgiskt 80-tal som bandets tidigare album har bjudit på; Modern Thrills (2010) och The Universe Made In Darkness (2013).

Moses innehåller fem låtar som håller en hög lägstanivå och förmodligen är detta det bästa musiksläpp som bandet har producerat hittills enligt mitt tycke. Titelspåret ”Moses” är en lugn up-tempobyggande new wave-låt som är medryckande och binder samman det bästa från bandets två tidigare album med deras nya, moderna sound. Instrumentala låten ”Slow Dive” får lyssnaren i väg på en elektronisk drömresa som får en att tänka på trevliga och trivsamma tankar i livet på en solstrand vid en vacker solnedgång. Bästa låten i EP:n är dock den lugna discoflirten ”Say My Name” som växer för varje spelning.

Jag har själv tidigare haft svårt för Anton Sevidovs sångröst, men i denna EP fungerar sången från väldigt väl och lyfter låtarna till en högre nivå än tidigare. Troligen beror det på bandets modernare sound. De övriga låtarna i EP:n ”Circles” och ”WGO” är ok men inget speciellt.

På frågorna om allt är förlåtet mellan mig och grabbarna Anton Sevidov, Leo Zatagin, Mike Studnitsyn och Stas Astakhov - och att jag har fått tillbaka respekten och kärleken igen för dem, så är svaret ett stort ja på båda.