Würffel – "I’m facing north"

ALBUM   Erik Ångman    2016-07-08

6/10

ELECTRONIC / POP

Jag vänder mig österut, hör något nytt och rätt bra faktiskt.

Det är onekligen inte så ofta man hör elektronisk musik från Estland så det är kul att höra att det inte måste bara vara de samma gamla länderna som producerat bra elektronisk musik. ”I’m facing north” är Würffels andra skiva och väl vad nog närmast kan beskriva som modern elektronisk pop. Tänk lite samma musikaliska fåra som Robyn och Chvrches befinner sig i, så är du inte långt borta. Det är snyggt, slickt och välproducerat med faktiskt rätt innovativa arrangemang här och var. Ett bra exempel på detta är titellåten (som också var bandets bidrag till den Estniska melodifestivalen) med skumma melodier och en refräng som nästan helt bärs upp av sångerskan Rosanna Lints. Hon är trots sin unga ålder (21) en etablerad artist i sitt hemland och hennes sånginsatser på skivan är definitivt en av dess ljuspunkter.

Som jag nämnde tidigare så märks det att Würffel har lagt ner en hel det tid på arrangemangen och det finns massor av snygga detaljer i programmeringarna och smarta ackordföljder. Sedan är väl kanske detta inte helt av gode och det ibland blir lite ”musikskole-varning” över låtarna. De känns här och där lite kanske lite väl överjobbade och knepiga. Men får jag välja mellan slentrianmässigt producerad musik och överjobbad, så väljer jag definitivt det senaste. Låtarna är väl av lite varierad kvalité och är en blandning av riktiga poppärlor (”Power of Sweet Dancing”, ”Technical Honesty”, I’m Facing North”) och lite mer anonyma låtar. Men det känns ändå som Würffel har något på gång och är definitivt ett band att hålla ögonen på. De har alla möjligheter att nå ut till en ännu vidare publik och det hoppas jag att de kommer att göra.