Z6V3R - "Legion 63"

ALBUM     Gustaf Hull     2017-10-05

7/10

SYNTHWAVE

Den som tycker att synthwave är för sockrigt och sliskigt ska sätta Legion 63 i öronen.

Jag hör ibland att en del tycker synthwave generellt är lite för glittrigt för att uppskattas. Det beror på vilket band du lyssnar på skulle jag säga, men visst – det ÄR en genre som vurmar för 80-talets problemfria världsåskådning. Med det sagt vill jag understryka att det finns många mörkare akter i genren som till exempel gillar att promenera in både Carpenters mörkare korridorer och andra dystopiska ljudlandskap.

Z6B3R är en ny akt som lägger tyngdpunkten i lite hårdare och mörkare tongångar. Vi snackar trummor med rejält ”smack” i, och atonala basgångar som snarare återfinns i EBM-världen. Där emellan är det förstås väldigt filmiskt. Titeln Legion 63 har en backstory som bottnar i Z6B3Rs knutna näve i luften. En röst mot etablissemanget. En arg röst som manar oss upp på barrikaderna med basebollträn i nävarna.  Det ger lite extra tryck i låtarna måste jag säga, men som den instrumentala musik som det är, så är det förstås något du själv måste läsa dig till för att uppfatta.

Låtarna då? Ja, det börjar jäkligt bra. Och hårt. ”Legion 63” lägger ribban för hur soundet är utformat. Åtta låtar senare förstår du att det finns en dynamik också – även om det mal på rätt tungt i basgångarna genom hela plattan. Personlig favorit är ”Saturn” som jag anser har det bästa av två världar – både tyngd och klassisk synthwave.

Z6B3R har hittat en subgenre i genren. Samtidigt en visselblåsare i dagens bistra, politiska klimat. Produktionen är välgjord och hänsynslös mot dina högtalare, så vrid upp volym och join the fight.