SYNTH.NU SUMMERAR
The best of 2022

Redaktionen delar sina personliga listor med årets bästa musik.

Det är minst sagt en god tradition att Synth.nu delar redaktionens listor med - enligt dem - årets bästa elektroniska plattor. I år har vi åter igen bjudit in lite gäster för att de vilket album som präglat deras år. Tack för att ni läser Synth.nu - häng med oss 2023!

Vilket var årets bästa album?

- VÅR GÄSTPANEL MED VÄNNER OCH KOLLEGOR TYCKER TILL!

Årets album:  Miss Kittin & The Hacker - "Third Album"

För 20 år sedan blev jag totalt golvad av deras debutalbum. Inspirerad på djupet av mitt lilla synth-hjärta och är en stor orsak till att jag började dj:a och sen själv kom att starta mitt eget elektroniska musikprojekt EMMON.

Två decennier senare sluts cirkeln genom att både Miss Kittin & The Hacker och EMMON gör comeback under samma år. Och med vilken bravur! Samtidigt som de håller sig trogna sitt egenskapade sound, som direkt kastar mig tillbaka till electroclash-eran under början av 00-talet innehåller deras nya låtar även en samtida touch som genomsyras framförallt av deras kärlek för klubbscenen.

Det paradoxala och vackra i euforin är hur två fransmän får mig att börja längta till Berlin, vilja äta pretzels, dricka pils och gå på rave.

Destination Ostbahnhof merci!

Gözde

Düzer

 

AUX ANIMAUX

 

 

(Intervju här)

Årets album; The Soft Moon - Exister

Det vore en understatement att kalla Luis Vasquez aka The Soft Moon för geni i mina ögon/öron. En total unik låtskapare (som är dessutom minst lika skräcknörd som jag själv) som kommer från en genuin plats. Hans skiva Exister som släpptes i september är både annorlunda än hans tidigare skivor och behåller ändå hans säregen sound. Inspelat i hans studio i Joshua tree efter flytten tillbaka till Kalifornien, det hörs av han tagit sin sång till en ny nivå och experimenterar ännu mer med trummorna. Jag älskar hans val av synthljud som vanligt, det är exakt sånt som jag gillar. Han håller inte tillbaka när han öppnar upp sig under tiden han skriver sina låtar och det hörs att han menar varje ord. På intervjuer är han minst lika öppen om att dela med sig vilken tuff barndom han hade och hur musikskapandet har varit terapi för honom. Kanske just därför är det många som kan relatera till hans musik för vi alla har våra egna baggage. I alla fall så är det för mig.

Jouni
Ollila


(BURG / Ulvtharm / MZ.412 / Teleskop m.fl.)

(Intervju här!)

Årets album - Roya - Traces (EP)

För mig så har 2022 varit ett riktigt bra metall / industriår, har inte köpt så många elektroniska “syntiga” releaser som hamnat i skivbacken. Primitive Man, Insurmoutable är min personliga höjdpunkt alla kategorier men den är nog så långt borta från elektronisk musik som man eg kan komma. Ett kaotiskt och stressande avgrundsvrål som satte tonen för hela det året. Sen så har min goda vän och bandkollega Nordvargr släppt ett sjukt bra noiseprojekt, BØLTORN | BØLVERK som är en helt underbar platta med många hintar till gamla genocide organ, S.P.K toner som gjorde mig riktigt glad att få höra. Det mest elektroniska jag införskaffat och som platsar bäst på denna lista är nog ändå Royas EP - Traces .. en kort men naggade god drömlik skapelse som påminner mig om Penelope Trappes bättre alster fast med en mycket mera stabilare grund i produktionen.

 

Torny

Gottberg


(PROGRESS PRODUCTIONS, CRYO)

ÅRETS ALBUM -  Placebo, Rome och Chris Imler

Året vi alla "återvände" efter två år av pandemi. 2022 som skulle bli ett så ljust och fint år som vi skulle fira att vi fick tillbaka våra "frihet" igen. Tyvärr så svärtades på självaste "internationella EBM dagen" dvs. 24/2 året ner av Rysslands attack på Ukraina. Men nu var det musik vi skulle snacka. Året hade faktiskt en hel del intressanta och bra skivsläpp tycker jag även om vi även som föregående år dränktes av "re-masters" och "vinylboxar". Men tre releaser stog kanske ut lite mer än andra för mig detta år. Placebos "Never Let Me Go" med fantastiska låtar som "Beautiful James" och "Chemtrails" har spelats otroligt mycket. Rome släppte nu mot slutet på året "Hegemonikon" som jag tycker är ett steg tillbaka i rätt riktning efter ett par rätt så svaga album och sist men absolut inte minst min tyska favorit Chris Imler som släppte det helt makalösa albumet "Operation Schönheit" som bara stinker av mörk techno/minimal-klubb a´la Berlin. Andra band som gjorde bra ifrån sig var Behemoth "Opvs Contra Natvram" och Darkthrone med sin "Astral Fortress". Nu hoppas vi på ett ännu mer spännande och förhoppningsvis fredligare 2023.

Andreas

Noréen


"DEPECHE-ANDY"

Årets album:  EMMON - RECON

Årets album 2022 ... Priest eller Lustans Lakejer? Mycket nära. Men detta år tillhörde faktiskt den återvändande Bodypopdrottningen Emmon från början till slut! Albumet RECON är en uppvisning av sällan skådat slag. Melodierna, rytmerna, samplingarna, sången, atmosfären. Allt vittnar om förstklassigt hantverk och syntharglädje som berör och förför. Vad månde bliva framöver?! Läderkepsen av och bock och tack!

 

Johan

Arenbo


ZERO MAGAZINE

Årets bästa skivor: Suede – ”Autofiction”, Big Fish – ”Kalla döda drömmar” och Adolphson & Falk – ”Levande”.

 

Årets bästa liveakter: Thåström och bob hund

 

Årets svenska röst: Josefin Berger

 

Årets coolaste sjuttiofemåring: Iggy Pop

 

 

Emma

Nyhlén

 

EMMON

 

(Intervju här)

PS: Minns ni 2021? Läs den listan här!

01

02

03

04

05

06

07

08

09

10

01

02

03

04

05

06

07

08

09

10

01

02

03

04

05

06

07

08

09

10

01

02

03

04

05

06

07

08

09

10

MATTIAS LARSSON


Ulvtharm - ”Wrëkö”

Undergången är inte nära. Undergången är här. Jouni Ollila levererar årets starkaste platta. Mörk domedagsindustri som kväver dig långsamt.

 

Emmon – ”Recon”

Electro möter EBM på Emmons femte album. Den här gången faller alla bitar på plats. Inte ett svagt ögonblick här.

 

X Marks The Pedwalk – ”New/End”

Ytterligare ett enormt starkt album av André Schmechta. Briljant, knivskarp elektropop som spelar i en helt egen liga.

 

My Love Kills – ”To A New World of Gods And Monsters”

Fransk/Svenskt samarbete som gått från lovande till grymt bra. Skinny Puppy-influenser, gitarrer och ypperlig produktion är tre av ingredienserna till en lyckad platta.

 

Vex – ”Living Up To Low Expectations”

Tobias Kastbergs frenetiska electropunkpop tar oss med storm ännu en gång. Finurliga texter om egna tillkortakommanden varvat med monsterrefränger for the win!

 

Rammstein – ”Zeit”

Ett av världens största band gör ingen besviken den här gången heller. Stort, påkostat, bombastiskt. Som sig bör.

 

Arvsynd – ”Driftkuckun”

Eskilstunas bodyduo numero uno fortsätter att imponera. Välproducerad EBM med lite FLA-vibbar och bra texter på svenska ger en välförtjänt plats på topp-10.

 

Brighter Death Now - ”All Too Bad – Bad Too All”

Mannen, myten, legenden: Roger Karmanik, den svenska dödsindustrins obestridde ledare är tillbaka. Lika provokativ som alltid, lika relevant som alltid. Mästerligt oväsen.

 

Elm – ”Penetrator”

Kortare låtar och mer rakt på sak. Elm goes punk med sin stenhårda EBM där basgångarna knäcker revben och ger dig näsblod.

 

Thorofon – ”Gladio”

Minimal, skev electro korsas med Power Electronics och trasiga maskiners dödsryckningar i en häpnadsväckande svängig kombo. Dysfunktionell dansmusik från helvetet.

 

 

LÅTAR 2022

1. Sturm Café – Hymne Für Die Ewigkeit

2. Ashbury Heights – Is That Your Uniform

3. Fever Ray – What They Call Us

4. Maschine Brennt - In The Machine

5. O+her – Ghost of A Memory

 

GUSTAF HULL

 

BLACKBOOK - "Confessions of the Innocent"

Årets mest skimrande stjärna. Överlägsen när det det gäller helhet sett till både låtarna och produktionen. Här är något stort på gång.

 

Unroyal - "This is Louder"

En fantastisk uppföljning och jag är så imponerad av bandets låtskrivarnivå. Heja Ume'!

 

EMMON - "RECON"

Efter sju års väntan så kom en riktig fullträff. En riktigt grym platta och Emma Nylén visar att hon är en av Sveriges tyngsta veteraner inom synthpopscenen.

 

Röyksopp - "Profound Mysteries III"

Hög kvalitet på produktion och material Norska hjältarna visar att man kan leverera på topp efter drygt 20 år på elektroniska musikscenen.

 

Ulvtharm - ""Wrëkö""

Inte minsta tillgänglig eller lättlyssnad men varför skulle det? Mästerligt industrimörker signerad maestro Ollila som i min bok överträffar sitt eget MZ.412.

 

Kavinsky - "Reborn"

Hade det inte varit för Kavinsky tror jag inte att synthwavescenen varit så stor som den är. Den här plattan gjorde mig inte besviken. Bra låtar och flera intressanta samarbeten.

 

Göteborgselektronikerna - "Retrospektiv"

Debutalbumet visar att de kan leverera spelglädje inom en genre med strikta ramar. Härliga låtar med sköna blinkningar åt olika håll och ljuv hårdvara.

 

The Midnight - "Heroes"

Min förälskelse med denna vattendelare inom synthwave är svår att undgå. Heroes blev tillräckligt bra för att hamna på listan, men kan inte riktigt mäta sig mot deras tidigare album. Tyvärr.

 

Ladytron - "Light & Magic"

Den forna glansen över Ladytron kanske inte är lika bländande, men med den här plattan visade de att de fortfarande är att räkna med.

 

The Night Agent - "Stars Above Us"

En spännande debut. Skaffade sig nytt sound, en känd gitarrist och ett skivbolag. Skön new wave och new romantic med egen twist.

 

 

LÅTAR 2022

Boy Harsher - "Autonomy feat Cooper B Handy"

Matte Blvck - "Midnight & Angel"

Unroyal - "The Story of Us"

Teleskop - "True"

Korine - "Train to Harlem"

 

 

ERIK ÅNGMAN

 

Unroyal - "This is Louder"

Vackra bitterljuva låtar, underbart bra sång och oklanderligt hantverk. Ett helljutet album utan nämnvärda svackor. Kan det bli mycket bättre än så här? Nej!

 

Kavinsky - "Reborn"

Fantastisk synthwave från mannen som nästan blivit synonym med genren. Vincent Belorgey är äntligen tillbaka med ett grymt album som gått många många varv i min spelare under 2022.

 

Sin Cos Tan - "Living in Fear"

Finlands stolheter är tillbaka med ännu ett högkvalitativt släpp. Det är mörkt, elekroniskt, fyllt av lågmäld angst och alldeles, alldeles underbart.

 

The Weekend - "Dawn FM"

Elektronisk musik av absolut högsta kvalitet och som välförtjänt toppat listorna över hela världen. Synthwave som välförtjänt blev megastor och hördes överallt.

 

Fader - "Quartz"

Benges och Neil Arthurs senaste är deras bästa hittils. Fyllt av suggestiva stillsamma kompositioner som blir det perfekta soundtracket till den mörka årstiden.

 

Biosphere - "Shortwave Memories"

Efter en lång period av mer expermintella släpp leverar Geir Jenssen nu ett av sina absolut finaste album som inte skäms för att stå bredvid tidigare mästerverk som Substrata och N-Plants.

 

xPropaganda - "The Heart is Strange"

Susanne Freytag och Claudia Brücken har tillsammans med producenten Stephen Lipson gett oss gamla Propagandafans den fix vi behöver.

 

Vex - "Living Up to Low Expectations"

Den nya skivan till och med är bättre än den fantastiska debuten och lever lätt upp till mina höga förväntningar.

 

Circuit3 - "Technology for the Youth"

Klassisk synth med rymdiga övertoner (vilket alltid är helt rätt). Det blippar och bloppar med swish och swosh i en lika lyckad som oemotståndlig blandning.

 

Brian Eno - "Foreveranevernomore"

Att ambientgenrens nestor skulle släppa en stämningsfyllt album var inte oväntat. Att han själv skulle sjunga på den var däremot helt oväntat. Oväntat bra.

 

 

 

LÅTAR 2022
BLACKBOOK - My beautiful witch

Gemma Cullingford - Tounge tied

Tears For Fears - Tipping point

Lost girls - Menneskekollektivet

Kite - Panic music

 

 

 

MARTIN BRANDHILL

 

BLACKBOOK - "Confessions Of The Innocent"

Slagkraftiga melodier, refränger som sätter sig på hjärnan. Schweizisk-nederländska electropopsamarbetet BLACKBOOK är precis den glimrande genombrott som behövdes när året 2022 har präglats av vemod och mörker.

 

A Projection - "In A Different Light"

Stockholmsbaserade postpunkiga/darkwavebandet A Projection har bestämt sig för att låta mer elektroniskt än tidigare och det har betalats sig riktigt väl här. ”Darwin’s Eden” är redan nu en av de viktigaste låtarna i genren för 2020-talet.

 

EMMON - "RECON"

Sveriges electroclashdrottning Emmon är tillbaka med besked verkligen efter åtta års väntan.

 

Unroyal - "This is Louder"

Umeåduon har klarat uppgiften galant med att göra ett välproducerat och charmigt andra album som smittar glädje efteråt.

 

Röyksopp - "Profound Mysteries III"

En av Norges största elektroniska akter är tillbaka med ett överraskande album som bjuder på det mesta i sin godispåse.

 

Radiohimlen - "Svart Champagne EP"

Vemodig, mörk men ger stor eftertänksamhet efteråt från en av Sveriges yngre synthpopduoakter. Och kanske den bästa covern hittills av Ratatas hitlåt ”För varje dag”.

 

Priest - "Body Machine"

Dansant kroppsmaskin som har blivit frälst av de svenska prästerna välsignas väl av folket.

 

Sebastian Clarin - "Aerial Cuts"

En riktig överraskning likt gubben i lådan som charmar dig med ett välproducerat och melodimedryckande debutalbum.

 

Göteborgselektronikerna – "Retrospektiv"

Sveriges svar på Kraftwerk med innehållsrika och mysiga elektroniska låtar. Kanske den bästa och mest synthiga albumomslaget på väldigt länge.

 

Symbion Project – "Saturnine"

Ett intressant artistsamarbete med finska artisten Mars Nord som ger filmmusikkänsla och häftig VR-upplevelse med Symbion Projects tolfte album.

 

 

 

LÅTAR 2022

1. BLACKBOOK- ”My Darkest Memory”

2. A Projection - ”Paris-Stockholm”

3. We Are Domi - ”Lights Off”

4. Jean-Michel Jarre - ”Brutalism”

5. Röyksopp - ”Me&Youphoria”

 

 

 

Tobias
Isaksson


AZURE BLUE, NITE FLIGHTS,
grundare av FUTURE SOUND OF STOCKHOLM

Årets album: The War On Drugs – I Don’t Live Here Anymore. Det är något sympatiskt med Adam Granduciel som påminner om det mest synthiga med Bruce Springsteen. Tunnel Of Love. Om man älskar analoga synthar och ljudbilder så går det inte att värja sig mot värmen. Och om man vill ha gear chock kan man kolla på Rig Rundown på YouTube när Adam visar upp sitt hav av gitarrpedaler som han även styr trummaskiner och loopar med! Föll lite för Fred Again och gladde mig över 90-talsrevival med drum and bass.

 

Driver skivbolag som jobbade med fantastiska artister som kombinerade synthar och gitarrer som stjärn-trion The Night Agent med Janne Schaffer, Jari Haapalainens För Levande & Döda och The Honeydrips. Släppte själv bara en singel med mitt Nite Flights men 2023 blir min syndaflod av släpp! Årets svenska synthpoplåt fick jag göra PR för. Sebastian Clarin - Aries. Fick även glädjen att jobba med Göteborgselektronikerna vars album mixat och mastrat av geniet Hans Olson var årets svenska ljudlandskap.

SPOTIFY

COPYRIGHT (C) 2021